Listening

نکات کلیدی برای آزمون لیسنینگ آیلتس که باید بدانید

در این مقاله سعی خواهیم کرد تا نکات لازم جهت موفقیت در آزمون Listening آیلتس را باهم بررسی کنیم.

مقدمه

همانطور که مطلع هستید، در روز آزمون اولین مهارت مورد ارزیابی لیسنینگ (Listening) آیلتس است. امروز قصد داریم نکاتی را در مورد آزمون لیسنینگ آیلتس خدمت شما همراهان عزیز سایت بزرگ آیلتس مترز تقدیم کنیم. همان طور که می دانید بخش لیسنینگ در آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال مشترک و یکسان است و نمره آن در هر دو نوع آیلتس به یک روش محاسبه می شود. آزمون لیسنینگ برای همه متقاضیان یکسان است و فرقی با هم ندارد. در واقع بخش لیسنینگ آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال ترینینگ هر دو یکی و به یک شکل است. لیسنینگ در آکادمیک و جنرال چه در سوالات و چه در سیستم نمره دهی کاملاً مشابه است.

این نکات را در آزمون لیسنینگ آیلتس جدی بگیرید

  • در آزمون لیسنینگ هر چیزی را فقط یک بار میشنویم، پس نت برداری در حین گوش دادن لازم است. همچنین در هر یک از قسمت ها قبل و بعد از هر قسمت به شما زمانی داده می شود تا صورت سوالات را بخوانید و جواب های خود را چک کنید.
  • همان طور که می دانید کل سوالات لیسنینگ در امتحان IELTS شامل 40 سوال می باشد که همگی دارای نمره یکسان می باشند.

به طور کلی امتحان شامل 4 قسمت می باشد و در هر قسمت شما به طور متوسط دارای 10 سوال خواهید بود.

  • بخش 1: یک مکالمه بین دو نفر در قالب اجتماعی مثلا: رزرو هتل، زرو برنامه تور، برنامه ریزی برای یک سفر
  • بخش 2: یک نفر درباره موضوعات اجتماعی صحبت میکند. مثلا امکانات یک مدرسه یا آموزشگاه یا یک باشگاه ورزشی و…
  • بخش 3: یک گفتگوی بین چند نفر (تا 4 نفر): مثلا بین یک استاد و شاگردانش درباره یک تکلیف درسی یا بین چند دانش آموز درباره یک پروژه تحقیقاتی
  • بخش 4: یک نفر درباره موضوعی با مضمون آکادمیک صحبت میکند. مثلا یک سخنرانی آکادمیک.
  • سوالات به طور کلی از آسان به سخت می روند. البته این مورد کمی بستگی به مهارت شما دارد و برای بسیاری از زبان آموزان قسمت سوم از قسمت چهارم سخت تر است.
  • در این آزمون هر پاسخ درست فقط یک امتیاز دارد، چه از سوالات آسان بخش اول چه از سخت ترین سوالات بخش چهارم طبق نکته فوق اگر در بخش یک زمان اضافه آوردیم، عقلانی تر است که آنرا صرف بخش دو کنیم که احتمال پاسخ درست به آن دادن بیشتر است. دقت کنید که فرقی نمی کند که شما بیست سوال آسان بخش یک و دو را درست پاسخ دهید یا بیست سوال سخت قسمت سه و چهار را،  در هر دو صورت بیست پاسخ درست در لیسنینگ یعنی نمره پنج و نیم!
  • در آخر امتحان مهارت شنیداری به شما 10 دقیقه زمان داده می شود تا پاسخ های خود را به برگه پاسخ نامه انتقال دهید در نتیجه در طول زمان امتحان نیازی نیست شما در برگه پاسخ برگ جواب ها را بنویسید. در برگه سوالات شما مجاز هستید مطالبی را بنویسید و یا خط بکشید.
  • املای صحیح برای هر یک از سوالات اجباری است و در صورت اشتباه املایی نمره ای به شما تعلق نمی گیرد. پس فراموش نکنید اسپلینگ (Spelling) در این آزمون بسیار مهم است و به خاطر اسپلینگ و دیکته غلط کلمات از شما نمره کم میشود (به ویژه کلماتی که اسپل میشوند).
  • در صورت سوالات حتماً تعداد کلمات مجاز برای نوشتن را دقت کنید و از تعداد مجاز فراتر نروید.
  • مهارت نوشتن اعداد را تمرین کنید .اعداد جدا و پشت هم گفته میشوند و شما باید با وجود سریع گفته شدن انها را بنویسید. double در خواندن اعداد و حروف یعنی 2 پس double two یعنی 22 یا double s یعنی دو تا
  • هر دو اسپلینگ بریتانیایی و امریکن قابل قبول است، مثلا :color or colour.

در نوشتن تاریخ میتوانید از فرمتهای متفاوت استفاده کنید. مثلا:

  • 25 10 1995
  • October 25th 1995
  • 25th October 1995
  • اگر مفرد کلمه ای گفته شده، نوشتن جمع آن کلمه به عنوان جواب اشتباه تلقی میشود و بر عکس. مثلا اگر به جای students بنویسید student غلط است.
  • در نوشتن آدرس بر خلاف فارسی از کوچکتر به بزرگتر گفته میشود. یعنی از شماره تا به ترتیب نام خیابان و… و شهر.
  • برای کلمه خیابان از street, drive, avenue و گاهی road استفاده میشود.
  • به دلیل بین المللی بودن آزمون آیلتس، لهجه ها متنوع بوده و استرالیایی، آمریکایی و بریتانیایی را شامل میشود. پس باید خود را برای شنیدن تمامی لهجه ها آماده کنید.
  • برای وارد کردن پاسخ ها در پاسخنامه پس از هر 10 سوال از درست وارد کردن پاسخها مطمطئن شده و آنها را چک کنید، زیرا اگر یک سوال جا به جا شده باشد تمام سوالات به هم ریخته می شود.
  • بهترین راهکار برای گرفتن نمره بالا در لیسنینگ تمرین تمرین و باز هم تمرین قبل از آزمون است. چیزی را به شانس واگذار نکنید. با تمرین کافی قبل از آزمون مطمئن شوید که انواع سوالات و لهجه ها را میشناسید و می فهمید. دیکته و اسپلینگ کلمات را کامل و درست یاد بگیرید. حتی ممکن است اشکال دیکته شما در کلماتی باشد که خیلی راحت است. با این حال گول نخورید، بر روی کاغذ جداگانه دیکته تمام کلمات را حداقل یکبار تمرین کنید.
  • قبل از پخش فایل صوتی در هر بخش حدود 30 ثانیه به شما فرصت داده میشود تا نگاهی به سوالات بکنید. این زمان بهترین فرصت است تا نگاهی سریع به سوالات انداخته با انواع سوالات و نوع ترتیب بندی آنها اشنا شوید (آیا سوالات جدول به صورت افقی پیش میروند یا عمودی). موضوع درباره یک ایستگاه قطار است یا فرودگاه و… (به این شکل شما میتوانید جوابها را بهتر پیش بینی کنید و خودتان را برای شنیدن کلمات مرتبط با آن موضوع آماده کنید)

بخش های تشکیل دهنده لیسنینگ آیلتس عبارتند از:

  • بخش اول ( موضوع اجتماعی)- مکالمه دو نفره
  • بخش دوم ( موضوع اجتماعی)- مونولوگ یا سخنرانی یک نفره
  • بخش سوم (موضوع آکادمیک)- گفتگوی سه یا چهار نفره
  • بخش چهارم (موضوع آکادمیک)- مونولوگ یا سخنرانی یک نفره

در زیر نمره خود را می توانید بر حسب تعداد سوالات درست بدست آورید. البته لازم به ذکر است که نمره های زیر کمی ممکن است متغیر باشد و مثلاً بعضی وقت ها تنها 40 جواب صحیح برابر نمره 9 می شود و 39 عدد نمره ای معادل 8.5 می گیرد. جدول نمره بندی در سایت های مختلف ممکن است یک عدد اختلاف داشته باشد.

 

در پایان پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با این آزمون مقاله دیگر سایت ما یعنی مقاله “ هر آنچه که باید درمورد آزمون لیسنینگ آیلتس بدانیم + 5 نکته بسیار ضروری” را با دقت مطالعه بفرمایید.

تغییرات Listening آزمون آیلتس

۱- اولین تغییرای که در آزمون های اخیر ازنمون آیلتس مشاهده شده است، تغییر کلمه “section” به “part” است به این صورت که کلمه Section حذف شده و Part تبدیل شده است. به ابن صورت که سر جلسه آزمون به جای واژه “section 1” و “section 2” و… با “part 1” و “part 2” مواجه خواهید شد. به این ترتیب بخش لیسنینگ آزمون آیلتس ۴ پارت را شامل می شود که هر پارت ۱۰ سوال را شامل می شود.

۲- حذف شماره صفحه دومین تغییری است که در آزمون لیسنینگ آیلتس با آن رو به رو خواهید شد. به این صورت که هیچ یک از صفحات شماره ندرند و بجای آنکه شماره صفحه را ذکر کنند تنها شماره سوال مورد نظر را مطرح خواهند کرد. یعنی به جای اینکه از شما بخواهند به سوال ۱ تا ۵ در صفحه x نگاه کنید، تنها شماره سوال بدون ذکر شماره صفحه را عنوان خواهند کرد. البته این تغییر جزئی مشکلی در آزمون ایجاد نمی‌کند، چرا که تنها یک سری سوال با شماره ۱ تا ۵ وجود دارند و پیدا کردن آن‌ها بسیار ساده خواهد بود.

۳- سومین موردی که باید به آن توجه کنید و از اهمیت بیشتری نسبت به مورد اول و دوم برخوردار است، حذف شدن مثالی است که تا کنون در ابتدای آزمون لیسنینگ برای آشنایی بیشتر سوالات اصلی برای زبان آموزان پخش میشد. صدای ضبط شده از همان ابتدا پخش شده و شما هم باید از همان اول با دقت به آن گوش کرده و سوالات را جواب دهید. حتما در این بخش دقت و توجه لازم را داشته باشید چراکه این فایل صوتی دوباره پخش نخواهد شد!

بنابراین توصیه می کنیم که برای آمادگی بهتر جهت پاسخگویی به سوالات این بخش و کسب نتیحه دلخواهتان حتما باید پیش از آزمون به قدر کافی تمرین کرده باشید. همپنین در روز آزمون باید از همان لحظه اول که دفترچه بخش Listening به شما داده می‌شود، تمرکز کرده و به دستور العمل هایی که برای شما پخش می‌شود دقت کامل داشته باشید.

منابع مرتبط

همچنین برای تقویت منابع لیسنینگ آیلتس منابع بسیار خوب و مناسبی در سایت بزرگ آیلتس مترز موجود می باشد که هم اکنون قصد داریم بخشی از این منابع ارزشمند را به شما زبان آموزان عزیز معرفی کنیم:

مشاهده ویدیو 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات 1 / 5. تعداد امتیازات: 1

بهترین و پرفروش ترین کتاب های سایت آمازون
بهترین و پرفروش ترین کتاب های سایت آمازون

Written by Ahmad Jahangardi

He as a CEO and supervisor at IELTSMatters Official got his M.A degree in English Teaching. He is both an English teacher and IELTS instructor

‫2 نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا