همه

آموزش آیلتس به نابینایان نیز امکان‌پذیر است

آموزش آیلتس به نابینایان نیز امکان‌پذیر است

تسلط بر زبان انگلیسی یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها برای توسعه فردی، تحصیلی و شغلی در دنیای امروز است. از سوی دیگر تسلط بر این زبان رایج و پرکاربرد در دنیا باعث افزایش فرصت‌های شغلی برای افراد معلول از جمله نابینایان و کم‌بینایان می‌شود. یکی از مدارکی که تسلط بر زبان انگلیسی را به کارفرمایان و موسسات آموزش عالی اثبات می‌کند، مدرک آیلتس است. اما نابینایان چگونه می‌توانند از خدمات یک موسسات و کلاس آیلتس برخوردار شوند و همچنین چگونه می‌توانند آزمون آیلتس را با موفقیت پشت سر بگذارند. در این مطلب به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم.

آموزش آیلتس؛ راهی برای افزایش دانش زبان انگلیسی نابینایان

برخی افراد تصور می‌کنند که نابینایان در کسب مهارت‌های مختلف آموزش زبان ناتوان هستند. اما پیشرفت خدمات آموزشی و ابزارهای کمک‌آموزشی باعث شده است که نابینایان نیز بتوانند از خدمات آموزشی در این زمینه برخوردار شوند. آموزش آیلتس به نابینایان روش‌های مختلفی دارد که کلاس‌های زبان تهران برای بهره‌مندی نابینایان، این روش‌ها را در دسترس آن‌ها قرار می‌دهند. مراکز رسمی آزمون آیلتس هم با شرایط ویژه‌ای که برای نابینایان درنظر می‌گیرند، امکان حضور در آزمون آیلتس را برای آن‌ها فراهم می‌کنند.

نابینایان با ابزارهای مختلفی به اطلاعات دسترسی پیدا می‌کنند که میزان دید این افراد، در استفاده از روش مناسب برای دسترسی به اطلاعات اهمیت زیادی دارد. استفاده از خط بریل، متون چاپ درشت، فایل‌های صوتی، فایل‌های الکترونیکی، استفاده از وسایل بزرگنمایی، استفاده از نرم‌افزار صفحه‌خوان و … از جمله روش‌هایی است که نابینایان برای آموزش خود از آن‌ها استفاده می‌کنند.

چالش‌های پیش رو برای آموزش آیلتس به نابینایان

آموزش زبان انگلیسی به افراد نابینا، به دلیل شرایط متفاوت یادگیری آن‌ها، چالش‌های متفاوتی را متوجه معلمان و خود این افراد می‌کند. برخی از نابینایان برای حضور در کلاس‌های آموزش انگلیسی رغبت بالایی از خود نشان نمی‌دهند و بسیاری از آن‌ها به دلیل نوع متفاوت آموزششان، آموزش را تا انتها دنبال نمی‌کنند.

چالش‌های عمده نابینایان برای فراگیری آموزش‌های آیلتس عبارتند از:

  • برخی از این افراد عزت نفس پایینی دارند
  • برخی از آن‌ها ممکن است انگیزه پایینی داشته باشند
  • روش متفاوت آموزش حس بی‌سوادی را به آن‌ها القا کند
  • عدم آشنایی معلمان با شیوه‌های آموزش آیلتیس به نابینایان کیفیت آموزشی را پایین بیاورد

شیوه‌های آموزش آیلتس به نابینایان

نابینا یا کم‌بینایانی که قصد آموزش مهارت انگلیسی در آموزشگاه‌های زبان را دارند، باید با شیوه‌های مختلف این امر آشنا باشند و متناسب با شرایط خود مناسب‌ترین روش آموزشی را انتخاب کنند. بیشتر این روش‌ها با نیازهای نابینایان منطبق بوده و سطح کیفی مناسبی از آموزش را در اختیار این افراد قرار می‌دهد. استفاده از فلش کارت‌ها، نمودارهای وصل‌شونده، ارتباط تصویر با متن، جاهای خالی و … که در حالت عادی برای آموزش به کار می‌روند، در آموزش آیلتس به نابینایان کاربردی ندارند. با این حال شناخت شیوه‌های مختلف آموزش آیلتس به نابینایان کمک زیادی به آن‌ها برای انتخاب بهترین شیوه آموزشی تدریس زبانشان می‌کند.

مراجعه به آموزشگاه‌های ویژه؛ بهترین روش برای آموزش نابینایان

نابیانایان می‌توانند مانند سایر افراد در آموزشگاه‌های زبان حضور پیدا کنند. این افراد با حضور در آموزشگاه آیلتس مورد نظر خود، از همان سرفصل آموزشی بهره‌مند می‌شوند که دیگران آن را آموزش می‌بینند. اما نکته مهم پیش از ثبت نام نابینایان در آموزشگاه‌های آیلتس، اطمینان از شیوه تدریس آن‌ها و کیفیت خدمات آموزشی ویژه این مراکز برای نابینایان است. بسیاری از مراکز آموزش آیلتس، از روش‌های تدریس به این افراد آگاهی کاملی ندارند و کیفیت آموزشی مناسبی ندارند. به همین دلیل شناخت مرجعی معتبر برای معرفی آموزشگاه‌های آیلتس و بررسی شرایط این آموزشگاه‌ها ضروری است.

استفاده از پکیج‌های ویدیویی؛ پرکاربردترین شیوه آموزش آیلتس برای نابینایان

استفاده از پکیج‌های ویدیویی به جای حضور در آموزشگاه‌های زبان از چند جنبه برای نابینایان دارای مزیت است. این پکیج‌ها بارها و بارها امکان پخش دارند و بدون دغدغه و در زمان‌بندی‌های مختلف که در اختیار  نابینایان قرار می‌گیرند، به روشی پرکاربرد برای آموزش آیلتس به نابینایان تبدیل شده‌اند. همچنین افرادی که به دلایل شخصی یا به دلیل خجالتی بودن علاقه‌ای به حضور در کلاس‌های آموزش آیلتس را ندارند، استفاده از پکیج‌های ویدیویی آموزش آیلتس، مناسب‌ترین روش برای آن‌ها به‌شمار می‌رود.

استفاده از پادکست‌ها و استوری بوک‌های صوتی

پادکست‌ها و استوری بوک‌هایی که با لهجه‌های اورجینال برای آموزش آیلتس به نابینایان مورد استفاده قرار می‌گیرند، از مفیدترین و پرکاربردترین روش‌های آموزش زبان برای این افراد هستند. داستان‌های مختلفی که تحت قالب استوری بوک (Story Book) صوتی به نابینایان آموزش داده می‌شوند، تاثیر زیادی در تقویت مهارت لیسنینگ و اسپیکینگ آن‌ها دارند.

استفاده از متون چاپ درشت

یکی دیگر از شیوه‌های پرکاربرد برای آموزش آیلتس به نابینایان، استفاده از متون چاپ درشت است. این روش برای افرادی مناسب است که هنوز درصدی از بینایی در آن‌ها وجود دارد و می‌توانند تحت شرایطی خاص به آموزش زبان بپردازند. معمولا کتاب‌های مناسب این افراد در فونت‌های بزرگ‌تری از میزان استاندارد و به صورت بولد (Bold) چاپ می‌شوند و در اختیار این افراد قرار می‌گیرند.

استفاده از وب‌سایت‌های آموزش زبان برای نابینایان

وب‌سایت‌های خوبی برای نابینایان طراحی شده‌اند که متناسب با نیاز آن‌ها، درسنامه‌های آیلتس را در آن‌ها بارگذاری می‌کنند. هر چهار مهارت اصلی آیلتس با توجه به روش متفاوت آموزش به نابینایان متناسب با هر مهارت، در این وب سایت‌ها وجود دارند و نابینایان می‌توانند از این راهکارهای آموزشی استفاده کنند.

ارزیابی رسانه‌های یادگیری؛ روشی برای انتخاب بهترین راهکار آموزشی نابینایان

استادان آموزش آیلتس از روشی به نام ارزیابی رسانه‌های یادگیری برای انتخاب بهترین راهکار آموزشی برای نابینایان استفاده می‌کنند. این استادان با جمع‌آوری اطلاعاتی درباره نحوه استفاده نابینایان از حواس مختلف خود برای دریافت اطلاعات از محیط، بهترین روش متناسب با آن فرد را برای آموزش او انتخاب کرده و بر اساس آن‌ها مطالب را در اختیار فرد نابینا قرار می‌دهند.

شرایط آزمون آیلتس برای نابینایان چگونه است؟

آیلتس به عنوان یکی از مهم‌ترین آزمون‌های مهارت انگلیسی، در چهار مهارت، اسپیکینگ (Speaking)، رایتینگ (Writing)، لیسنینگ (Listening) و ریدینگ (Reading) آزمون‌های خود را برگزار می‌کند. برای نابینایان شرایط مختلفی در این آزمون‌ها وجود دارد که آموزش آیلتس به نابینایان را امکانپذیر می‌کنند. در ادامه امکاناتی را معرفی می‌کنیم مراکز آیلتس برای امتحان نابینایان در اختیار این افراد قرار می‌دهند.

در نظر گرفتن زمان اضافه

اولین امکانی که مراکز آزمون‌های آیلتس در اختیار متقاضیان نابینا قرار می‌دهند، درنظر گرفتن زمان اضافه برای آزمون آن‌ها است. این افراد می‌توانند 25 درصد از زمان معمول خود را به عنوان زمان اضافی درخواست کنند. مثلا اگر خواندن سوال‌ها یا نوشتن پاسخ‌ها، برای آن‌ها زمان‌بر است، می‌توانند زمانی بیشتر از زمان استاندارد درخواست کنند.

استفاده از برخی وسایل کمکی

در فرآیند آموزش آیلتس به نابینایان که آزمون آیلتس هم بخشی از آن است، نابینایان و یا کم‌بینایان می‌توانند برای فهم بهتر مطالب از برخی وسایل کمکی استفاده کنند. درخواست استفاده از این وسایل باید پیش از آزمون به اطلاع مرکز آزمون گیرنده برسند تا در اختیار متقاضی قرار بگیرند.

این وسایل عبارتند از:

  • نمایشگرهای بریل قابل بازخوانی
  • صفحه کلید بریل مکزیکی
  • نرم‌افزار خواننده متن
  • ذره‌بین دستی
  • نرم‌افزار بزرگنمایی صفحه نمایش
  • کامپیوتر و نرم‌افزار ورد
  • صفحه کلید بریل الکتریکی که به چاپگر متصل است
  • یادداشت‌برداری به خط بریل
  • انتخاب یک فرد برای خواندن متن

استفاده از خط بریل در سوالات

از مهم‌ترین شیوه‌های آموزش آیلتس به نابینایان استفاده از خط بریل در سوالات آزمون آیلتس آن‌ها است. در آزمون آیلتس ویژه نابینایان، سوالات بریل در دو سطح 1 و 2 در اختیار متقاضی قرار می‌گیرند. سوالات سطح 1 کلمات را به صورت کامل در خود دارند و اعداد و علائم نگارشی را نیز شامل می‌شوند. اما در سوالات سطح 2 فقط از مخفف‌ها استفاده شده و خواندن و نوشتن سریع‌تر را ممکن می‌کنند. همچنین در سوالات مربوط به آزمون آیلتس نابینایان، سوالات را با فونت 18 و به صورت بولد می‌نویسند که قابل دیدن باشند.

 

تفاوت آزمون لیسنینگ نابینایان با دیگر افراد

نابینایان از روش متفاوتی برای آزمون بخش لیسنینگ زبان استفاده می‌کنند. برخلاف آزمون معمولی که افراد باید یک متن را بشنوند و یادداشت‌برداری کنند، نابینایان با کمک اگزمینر خود این آزمون را پشت سر می‌گذارند. اگزمینر در این روش پیش از هر قسمت، CD را متوقف می‌کند تا زمان کافی برای خواندن سوال برای نابینایان وجود داشته باشد. همچنین برای نوشتن پاسخ‌ها در زمان معینی CD متوقف شده و برای چک کردن پاسخ‌ها زمان کافی در اختیار این افراد قرار می‌گیرد.

یک نوع ویژه آزمون اسپیکینگ برای نابینایان

در فرآیند آموزشی آیلتس به نابینایان، در بخش آزمون اسپیکینگ متقاضی زمان کافی برای پاسخ به سوال‌های اگزمینر را دارد و می‌تواند با درخواست کارت چاپ شده بزرگ‌تر و یا کارت آزمون به خط بریل این بخش از آزمون خود را پشت سر بگذارد.

 

**  این محتوا صرفا توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است و آیلتس مترز  مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد امتیازات: 1

بهترین و پرفروش ترین کتاب های سایت آمازون
بهترین و پرفروش ترین کتاب های سایت آمازون

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا