همه
موضوعات داغ

بایدها و نبایدها در آزمون آیلتس!

در این مقاله تلاش داریم تا بایدها و نبایدهای روز امتحان آیلتس را باهم مرور کنیم و نکات مهمی را در مورد این آزمون ارائه دهیم

مقدمه

آزمون آیلتس مخفف International English Language Testing System به معنای سیستم بین‌المللی سنجش زبان انگلیسی است، برای سنجش چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی طراحی شده است و مهم‌ترین آزمون بین‌المللی برای زبان انگلیسی به شمار می‌رود. این آزمون به صورت سیستماتیک و کاملاً هدفمند به سنجش و ارزیابی این مهارت‌ها می‌پردازد. مدرک آیلتس برای ورود به اکثر کشورها، دانشگاه‌ها و شرکت‌های خارجی، مورد نیاز مهاجرین است.

این آزمون به صورت دو آیلتس آکادمیک و آیلتس عمومی برگزار می‌شود. افرادی که می‌خواهند برای ادامه تحصیل در یک کشور انگلیسی زبان تقاضا دهند، نیاز به گرفتن مدرک آیلتس آکادمیک دارند. این آزمون مهارت های زبان انگلیسی عمومی و آکادمیک افراد را در یک ارزیابی متوازن از دایره‌ی واژگان مختلف مورد نیاز در تحصیل و زندگی در خارج از کشور می‌سنجد.

در ادامه تلاش خواهیم کرد تا بایدها و نبایدهای روز امتحان آیلتس را باهم مرور کنیم و نکات مهمی را در مورد این آزمون ارائه دهیم.

بایدها

  1. تغذیه و خواب خوب را فراموش نکنید

آزمون آیلتس طولانی است. در مجموع دو ساعت و 40 دقیقه نشستن سر امتحان های Reading، Writing، و Listening طول می کشد. هیچ استراحتی هم بین امتحان ها وجود ندارد. پس حتماً خوب استراحت کنید و به اندازه کافی غذا بخورید تا تمرکزتان باقی بماند. شما نمیتوانید غذایی با خودتان داخل جلسه ببرید و طبق مقررات هم ما نمیتوانیم خوراکی به شما بدهیم پس حتماً پیش از امتحان غذا بخورید تا در طی این مدت گرسنگی حواستان را پرت نکند.

  1. لباس راحت بپوشید

لباس راحت بپوشید. هیچ کس به خاطر ظاهرتان به شما نمره ای نخواهد داد. پس چیزی بپوشید که در آن احساس راحتی میکنید و به شما اعتماد به نفس میدهد. در ضمن ممکن است سالن آزمون به خاطر روشن بودن کولر سرد باشد. یک لایه اضافه لباس حتماً با خود ببرید.

  1. نوشیدنی

در صورتی که نوشیدنی را در بطری شفاف ریخته باشید اجازه بردن آن سر جلسه را دارید. در جلسه امتحان هم یک بطری آب معدنی کوچک به شما داده می شود.

  1. زود به محل امتحان برسید

پیش از امتحان محل آزمون را پیدا کنید و از اینکه چقدر طول میکشد تا از خانه به محل آزمون برسید سر در بیاورید. دیر نکنید. کسانی که دیر برسند به جلسه آزمون راه داده نمی شوند. درهای محل آزمون راس ساعت 8:45 دقیقه بسته می شود و دیگر کسی راه داده نخواهد شد. باید پیش از آزمون مدارکتان بررسی شود برای همین سعی کنید زودتر برسید تا وقت کافی داشته باشید.

  1. دستشویی

زمان امتحان آیتلس دو ساعت و چهل دقیقه بدون استراحت است برای همین حتما قبل از امتحان به دستشویی بروید گرچه میتوانید در طی آزمون هم با بالا بردن دست از مزاقب اجازه رفتن به دستشویی را بگیرید. البته قطع روند آزمون طبیعتاً از تمرکزتان خواهد کاست. در ضمن در بخش هایی از آزمون مثل ده دقیقه آخر Reading، Writing، وکل امتحان Listening اجازه استفاده از دستشویی را ندارید.

  1. مداد و پاک کن

شما باید حداقل دو مداد و یک پاک کن با خودتان ببرید تا هر کدام با مشکلی مواجه شد از دیگری استفاده کنید. شما نمیتوانید برگه کاغذ اضافه، دیکشنری، موبایل یا جامدادی به داخل آزمون ببرید. برای امتحان Speaking که جز مدارک هویتتان هیچ چیز دیگری نمیتوانید ببرید.

  1. ساعت

از آنجایی که نمیتوانید موبایل یا ساعت با خودتان به درون امتحان ببرید در سالن امتحان یک ساعت وجود دارد. وقتی سر جایتان نشستید آن را پیدا کنید و خودتان را هماهنگ کنید تا بتوانید زمانبندیتان را با آن تنظیم کنید.

  1. مدارک هویتی

برای آزمون داشتن پاسپورت و یا کارت ملی الزامی است. تنها در موارد خاصی میتوانید پاسپورت نداشته باشید. حتماً پیش از جلسه با مرکز برگزاری خود صحبت کنید تا بفهمید دقیقاً چه مدارکی برای حضور در جلسه نیاز است و آن ها را پیش از امتحان آماده کنید تا فراموششان نکنید.

  1. معلولیت

اگر هر نوع معلولیتی ( محدودیت در توانایی)  دارید که روی امتحانتان تاثیر میگذارد باید پیش از امتحان با مرکز برگزاری صحبت کنید و آن ها را در جریان بگذارید تا امکانات لازم را برای شما محیا کنند.

  1. واضح و بلند صحبت کنید

فراموش نکنید که ما در دوران کرونا به سر میبریم و به همین علت شیشه ای بین شما و اگزمینر Speaking حایل خواهد بود. در چنین شرایطی بهتر است که بلندتر و واضح تر و شمرده شمرده تر صحبت کنید تا اگزمینر به شکل کامل صحبت های شما را بشنود و در این زمینه به مشکلی بر نخورید و حداکثر نمره را دریافت کنید.

 

نبایدها:

 

1.تقلب نکنید

این یک آزمون بین المللی است و در مورد قوانینش شوخی ندارد. تقلب و نگاه کردن به برگه دیگران شما را از این آزمون محروم میکند و تلاش هایتان را به هدر میدهد.

  1. دیکشنری نبرید

اجازه بردن هیچ وسیه کمک آموزشی ای مثل دیکشنری را به داخل آزمون ندارید و بردن آن ها شما را از آزمون محروم خواهد کرد.

  1. برگه های آزمون را با خود نبرید

به هیچ وجه اجازه بردن برگه سوال ها خارج از جلسه امتحان را ندارید و باید حتما تحویل مراقبهای سر جلسه بدهید.

  1. بعد از تمام شدن زمان چیزی ننویسید

سر جلسه به حرف های ممتحن خوب گوش دهید و وقتی از طریق بلندگو اعلام شد که زمان شما تمام شده دست از نوشتن بر دارید و برگه را تحویل دهید. اگر بعد از زمان اعلامی حتی یک جمله یا کلمه بنویسید ممکن است کل امتحان شما مردود اعلام شود.

  1. ماشین نیاورید

اکثراً در محل های جلسه به خاطر شلوغی مفرط جای پارک به راحتی پیدا نمی شود. به جای اینکه وقت زیادی را برای گشتن به دنبال جایی برای پارک کردن ماشینتان سپری کنید با تاکسی یا وسایل نقلیه عمومی به محل آزمون بیایید تا بدون استرس وارد محل آزمون و مرحله بررسی مدارک شوید.

  1. بدون تحقیق و مطالعه درباره ی شیوه ی آزمون آیلتس، ثبت نام کردن

اگر میخواهید در آزمون آیلتس شرکت کنید یا حتی به کلاس های آمادگی آیلتس بروید، باید حتما با خود امتحان آشنا شوید تا وقت و هزینه خود را هدر نداده باشید.

ثبت نام در کلاس های آیلتس بدون اینکه حتی یک بار نسخه ای از آزمون را دیده باشید.

قبل از اینکه کلاس های خود را شروع کنید، به وب سایت های معتبر آیلتس سر زده ( مانند سایت رسمی British Counsel  یا ielts.org   ) و  نمونه هایی از آزمون آیلتس  را بررسی کنید.

  1. استفاده از اولین وب سایتی که در موتور جست وجو گر خود میابید.

وقتی نام آیلتس را در سایتی مانند گوگل مینویسید و نتیجه ها را مشاهده میکنید، ممکن است وب سایت ها شبیه به هم به نظر برسند اما شاید هرکدام محتویاتی بسیار متفاوت دربرداشته باشند. برخی از وب سایت ها  از منابع معتبر مطلب تهیه میکنند و گاهی برخی اطلاعات ناصحیح در اختیار کاربران قرار میدهند.

  1. نادیده گرفتن مطالب مفید آیلتس

بعضی از وب سایت هایی که در فضای اینترنت پیدا میکنید ممکن است بسیار معروف نباشند اما مطالبی بسیار مفید و کمک بخش در اختیار شما قرار دهند. از این منابع آموزشی نیز غافل نشوید.

  1. بهره بردن از تنها یک منبع

آزمون آیلتس، آزمونی جامع و بزرگ است و هرچه قدر از مطالب بیشتری استفاده کنید، به نفع شما است. یک وبسایت یا یک کتاب کافی نیست، از منابع مختلف استفاده کنید تا استاد آیلتس شما  وقت کلاس را صرف توضیح های ساده نکند.

  1. آیلتس را آزمونی برای انگلیسی بریتیش فرض کردن.

درست است که در آزمون آیلتس انگلیسی بریتیش بسیار دیده میشود اما واقعیت این است که در آیلتس لهجه های مختلف حضور دارند. در مصاحبه لزوما نباید انگلیسی بریتیش صحبت کنید اما در مهارت لیسنینگ ممکن است از هر لهجه معیار انگلیسی صحبت بشنوید.

 

این بایدها و نبایدهای روز امتحان آیلتس را در روز حضور در جلسه و روز قبلش در ذهن داشته باشید تا با دغدغه کمتر و آرامش خاطر بیشتری سر جلسه حاضر شوید و تمرکزتان را از دست ندهید. شما هم اگر نکته ای به ذهنتان میرسد در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. در ضمن بد نیست استوری اینستاگرام ما در این زمینه را ببینید.

 معرفی منابع

اما جدا از نکاتی که گفته شد، تمام زبان آموزان نیاز دارند تا از منابع با کیفیت و جدید برای آمادگی خود در این آزمون استفاده کنند. برای این کار شما عزیزان می توانید از پکیج اختصاصی آیلتس مترز برای آمادگی این آزمون هم که به تازگی نسخه دانلودی آن نیز در آیلتس مترز موجود شده است:

بسته جامع آموزشی آزمون آیلتس (نسخه دانلودی)

مشاهده ویدیو

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

بهترین و پرفروش ترین کتاب های سایت آمازون
بهترین و پرفروش ترین کتاب های سایت آمازون

Written by Ahmad Jahangardi

He as a CEO and supervisor at IELTSMatters Official got his M.A degree in English Teaching. He is both an English teacher and IELTS instructor

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا