همه

آزمون آیلتس در ایران دوباره برگزار خواهد شد!

در این مقاله تلاش داریم تا اتفاقات افتاده در چند ماه اخیر در مورد آزمون آیلتس را برسی کنیم و همچنین در مورد سرنوشت این آزمون در آینده صحبت کنیم.

مقدمه

همان‌طور که حتماً تا الآن مطلع شده‌اید آزمون آیلتس در روز ۲۱ دی‌ماه ۱۴۰۱، به دستور سازمان سنجش و آموزش کشور، به حالت تعلیق درآمده و بسیاری از زبان آموزان این آزمون بین‌المللی در ایران را ناراحت و عصبانی کرد. بعد از منتشر شدن این خبر، تمام داوطلبانی که برای شرکت در این آزمون در تلاش بودند، دچار ناامیدی و تردید شده‌اند. بسیاری از خود می‌پرسند که تکلیف داوطلبان بعد از لغو آزمون آیلتس در ایران چه می‌شود؟ آیا پس از این اتفاق، راه جایگزینی وجود دارد؟ اگر شما هم جزو این دسته هستید، بهتر است در ادامه با ما همراه باشید تا کمی انگیزه بگیرید و از تلاش برای آمادگی آزمون دست نکشید.

لغو آزمون آیلتس به‌صورت موقت

باید اشاره‌کنیم که سازمان سنجش و آموزش کشور، به‌عنوان مرجع معتبر برگزاری آزمون آیلتس در ایران، خبر لغو همیشگی را تائید نکرده است. طبق اظهارات سازمان سنجش و آموزش کشور، این تعلیق به‌صورت موقت و برای بهبود شرایط برگزاری صورت گرفته است؛ درواقع می‌توانیم امید داشته باشیم که آزمون‌ها با جدیت بیشتر شروع به کار کنند. در همین رابطه باید اشاره‌کنیم که به نقل از سازمان سنجش، دکتر غلامرضا یادگارزاده بر بازنگری مقررات، توسعه مراکز برگزاری و رفع مشکلات موجود آزمون آیلتس تأکید کرده و گفت: با تمهیدات پیش بینی شده هیچ مشکلی برای شرکت داوطلبان در آزمون آیلتس در آینده‌ای نزدیک وجود نخواهد داشت.

رئیس مرکز المپیاد دانشجویی و امور آزمون‌های بین‌الملل سازمان سنجش آموزش کشور با تأکید بر اینکه بازنگری مقررات، توسعه مراکز برگزاری آزمون و رفع مشکلات موجود به‌صورت جدی در حال پیگیری است، گفت: آزمون‌های ثبت نام شده تا پایان بهمن‌ماه مطابق برنامه‌ریزی قبلی برگزار می‌شود و امیدواریم قبل از موعد ثبت‌نام جدید اقدامات پیش بینی شده به نتیجه برسد و البته در هر صورت با تمهیدات پیش بینی شده هیچ مشکلی برای شرکت داوطلبان در آزمون آیلتس وجود نخواهد داشت.

سهم خواهی سازمان سنجش از آزمون آیلتس!

مورد دیگری که نباید از آن غافل بشویم و بدون شک یکی دیگر از دلایل لغو موقت آزمون آیلتس می‌باشد سهم‌خواهی این سازمان از درآمد این آزمون است. بر اساس برخی اطلاعات، سهم سازمان سنجش اکنون ۶‌درصد از درآمد حاصل از برگزاری آزمون است. در عین حال با توجه به افزایش قیمت دلار که در کانال صعودی قرار دارد، احتمال افزایش قیمت آزمون آیلتس تا دو برابر وجود دارد. در هر صورت به نظر می‌رسد سازمان سنجش با افزایش سهم خود در درآمد این آزمون به برگزاری آن رضایت دهد

پاک‌سازی و جلوگیری از تقلب‌های گسترده در این آزمون!

با توجه به اینکه برخی از افراد در گفتگوهای خود موضوع گستردگی تقلب‌ها را تائید کردند. این عامل می‌تواند ضرورت یک پایش در مراکز را حتمی کند. برای مثال رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در یکی از گفتگوهای خود اشاره کرد: متأسفانه گزارشاتی از تخلفات در آزمون آیلتس اعلام شده لذا لازم است مراکز برگزاری آزمون آیلتس با تعامل با یکدیگر شورای اعتبارسنجی و سیاست‌گذاری را طراحی کرده و به مرحله اجرا درآورند تا بتوانیم امنیت صد درصد این آزمون را تأمین کنیم. وی خاطرنشان کرد: سازمان سنجش در طی چند ماه گذشته نظارت بر فرایند برگزاری آزمون آیلتس را افزایش داده و آماده است با همکاری وزارت کشور، نیروی انتظامی و سازمان ثبت احوال امنیت کامل این آزمون را نیز تأمین کند. لذا با توجه به میزان تقلب‌ها ، می‌توان حدس زد سازمان سنجش تصمیم به نوعی پاک‌سازی گرفته است. البته این خوش‌بینانه‌ترین حالت است.

تأثیر زیاد نوسانات قیمت دلار بر توقف موقت آزمون آیلتس!

هزینه آیلتس در کشور‌های مختلف، متفاوت است و به‌طور متوسط بین ۲۱۰ تا ۲۵۰ دلار است. در ایران مرجع تصمیم‌گیر در خصوص این قیمت سازمان سنجش است که با توجه به نوسانات قیمت دلار، آن را به‌طور دوره‌ای افزایش می‌دهد. مردادماه سال ۱۳۹۹ هزینه آزمون آیلتس یک میلیون تومان افزایش پیدا کرد و به ۴میلیون ۶۰۹هزار و ۶۰۰ تومان رسید. این آخرین تغییر نبود و سه ماه بعد و در ۵ آبان ماه ۱۳۹۹، این قیمت نیز دستخوش تغییر شد و به ۶ میلیون و ۱۵۱‌هزار و ۴۰تومان رسید. در مردادماه ۹۹ و زمان اولین تغییر قیمت دلار در کانال ۵/ ۲۱ تا ۵/ ۲۳‌هزار تومان بود که در آبان و زمان دومین تغییر به ۲۷‌هزار تومان رسید. پس می‌توانیم نتیجه بگیریم با توجه به افزایش دوباره قیمت دلار، این آزمون فعلاً متوقف شده تا سرنوشت قیمت جدید آن مشخص شود.

در این شرایط بهترین کار برای داوطلبان چیست؟

با توجه به موارد گفته شده و با توجه به اظهارنظر مسئولین، برگزاری آزمون آیلتس در اوایل سال 1402 بسیار محتمل خواهد بود و شما داوطلبان عزیز در قدم اول بهتر است به‌هیچ‌وجه از تلاش دست نکشید و همچنان به مطالعه خود ادامه دهید. ما از مجموعه تخصصی آیلتس مترز به شما زبان آموزان عزیز پیشنهاد می‌کنیم مطالعه و مرور منابع را ادامه دهید تا انشااله با شروع مجدد آزمون آیلتس در کشور عزیزمان ایران بتوانید ثبت نام خود را انجام داده و در آزمون شرکت کنید.

درنهایت اگر برای مطالعه و منابع اختصاصی آزمون آیلتس به دنبال یک مرجع مورداطمینان و حرفه‌ای هستید، ما در مجموعه آیلتس مترز با بیش از چند سال سابقه و ارائه بیش از چند هزار منابع استاندارد و پکیج های تخصصی برای تمام مهارت‌های این آزمون آماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستیم. برای شروع مسیر دستیابی به نمره 9 آزمون آیلتس پیشنهاد می‌کنیم هم اکنون به سایت بزرگ آیلتس مترز سر بزنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات 4.5 / 5. تعداد امتیازات: 24

بهترین و پرفروش ترین کتاب های سایت آمازون
بهترین و پرفروش ترین کتاب های سایت آمازون

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا