Vocabularyهمه

آیا بهبود دامنه لغات در آزمون آیلتس مهم است؟

در این مقاله سعی داریم تا تمامی اطلاعات مورد نیاز شما در مورد شیوه‌های مطالعه‌ی اصطلاحات و واژگان را پیش از آزمون را در اختیارتان قرار دهیم.

مقدمه

آزمون آیلتس دقیقترین آزمون برای سنجش زبان انگلیسی افراد از سراسر دنیاست و نمره ای که از آن کسب می کنید بعنوان یک مدرک بسیار معتبر به مدت ۲ سال برای تحصیل در دانشگاه های برتر، مهاجرت و ارتقاء شغلی قابل ارائه خواهد بود.

بدون شک داشتن دایره‌ی لغات گسترده یکی از مهم‌ترین ضرورت‌ها در آزمون بین المللی آیلتس می باشد. دایره واژگانی ۲۵% نمره‌ی بخش اسپیکینگ و رایتینگ شما را تشکیل می‌دهد. تقویت لغات ممکن است کار دشواری باشد اما این مقاله تمامی اطلاعات مورد نیاز شما در مورد شیوه‌های مطالعه‌ی اصطلاحات و واژگان را پیش از آزمون را در اختیارتان می‌گذارد.

چرا داشتن دایره لغات قوی در آزمون آیلتس مهم است!

نمره ای که از هر بخش آزمون آیلتس دریافت می کنید نشان دهنده میزان مهارت و عملکرد شما در آن زمینه است. اینکه هر تسک برایتان آسان و یا دشوار است نشان دهنده میزان معلومات شما، تمرین و تکرار و تسلط به گرامر و دایره لغاتتان است. برای دست آوردن نمره بالاتر در این آزمون باید وکب آیلتس شما بقدری باید قوی باشد که برای توضیح دادن درباره هر موضوعی معادل کلمات را در انگلیسی بدانید.

حتما توجه داشته باشید که حفظ کردن کلمات به تنهایی روش مناسبی برای یادگیری به شمار نمی آید. این کلمات را باید در جملات و عبارات را در قالب متن، موزیک و یا ویدئو یادبگیرید تا برای طولانی مدت در خاطرتان بماند.

از چه روش هایی نباید برای یادگیری لغات آیلتس استفاده کنیم!

شیوه‌های نادرست زیادی برای یادگیری لغات آیلتس وجود دارد از جمله:

  • حفظ کردن لیست‌های طولانی واژه‌های آکادمیک
  • خواندن دیکشنری

اما چرا این شیوه‌ها غلط‌ هستند؟

یادگیری لغات به این دلیل اشتباه است که شما لغات را درون جملات یا پاراگراف نمی‌بینید و طریقه‌ی استفاده‌ی صحیح آنها را یاد نمی‌گیرید. بسیاری از دانش‌آموزان لیست‌های بلندبالایی از لغات را دانلود و تصور می‌کنند که می‌توانند با خواندنشان آنها را به خاطر بسپارند. نتیجه همیشه یکسان است: آنها سعی می‌کردند واژگان جدید را در جمله استفاده کنند و همیشه آنها را غلط به کار می‌بردند.

در صورت کاربرد نادرست لغات، مصحح آیلتس متوجه استفاده‌ی نادرست شما از لغات می‌شود و به شما نمره‌ی پایینی می‌دهد، حتی اگر از لغات پیجیده استفاده نکنید.

 

شیوه‌ی صحیح یادگیری لغات آزمون آیلتس!

تنها راه اثربخش یادگیری لغات آیلتس و استفاده‌ی درست از آنها، یادگیری واژگان در متن است. یعنی یادگیری لغات از منابع واقعی اطلاعات و نه از روی لیست‌ها.

با دنبال کردن این برنامه‌ی 4 مرحله‌ای می‌توانید دامنه‌ی لغات خود را افزایش دهید.

یک کتاب، برنامه‌ی تلویزیونی، برنامه‌ی رادیویی یا پادکست را انتخاب کنید که به آن علاقه داشته باشید. منبعی را که دوست ندارید انتخاب نکنید چون پس از مدت کوتاهی انگیزه‌تان را از دست می‌دهید و برنامه را رها می‌کنید یا به اندازه‌ی کافی توجه و پشتکار به خرج نمی‌دهید. در ضمن تحقیقات نشان داده که افراد زمانی که فرایند یادگیری لذتبخش باشد، بهتر یاد می‌گیرند.

یک دفتر مخصوص تهیه کنید. لازم نیست هزینه زیادی صرف کنید و کافی است برای نوشتن یادداشت‌های روزانه مناسب باشد. به سراغ منبعی که انتخاب کردید بروید و سعی کنید 15 لغت جدید را که معنی‌شان را نمی‌دانید انتخاب کنید. با توجه به متن سعی کنید معنی این لغات را حدس بزنید (این مرحله بسیار مهم است چون به شما کمک می‌کند معنی این لغات را در آینده فراموش نکنید.)

معنی لغات جدید را در دیکشنری چک کنید. کنار هر لغت این موارد را یادداشت کنید: یک یا دو جمله‌ی مثال، لغات هم‌معنی، متضادها، تلفظ و ترکیبات آن کلمه با کلمه‌های دیگر. می‌توانید تصاویری رسم کنید یا هر نکته‌ای را که به شما کمک می‌کند معنی کلمه‌ی جدید را به یاد آورید یادداشت کنید.

معنی لغات را پس از یک هفته، دو هفته و در نهایت بعد از یک ماه مرور کنید و سعی کنید آنها را در جملات مختلف استفاده کنید.

اگر این مراحل را پنج روز در هفته تکرار کنید، پس از یک ماه حدود 100 واژه جدید در دفتر یادداشت خود خواهید داشت. پس از 6 ماه حداقل 500 کلمه یاد خواهید گرفت. ذهن انسان تنها قادر است 15 کلمه‌ی جدید در روز به خاطر بسپارد و بیش از این تعداد را فراموش خواهید کرد یا نمی‌توانید از آنها به درستی استفاده کنید. این متد بهترین روش یادگیری لغات آزمون آیلتس می‌باشد.

راهکارهای مفید دیگر:

از یوتیوب استفاده کنید

همه ما از یوتیوب برای سرگرمی استفاده می‌کنیم اما خبر خوش این که در این پلتفرم هزاران کانال آموزش انگلیسی وجود دارد. یادگیری ۲۰۰۰ لغت جدید که برای آزمون آیلتس ضروری است قطعا کار ساده‌ای نیست. از طرفی اگر شما تمام این لغات را یاد بگیرید ولی نتوانید آن‌ها را در اسپیکینگ و رایتینگ خود به کار ببرید، وقت خود را تلف کرده‌اید. بهترین کار این است که بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ لغت ضروری آیلتس را که لازم است یاد بگیرید، یادداشت کنید؛ سپس در میان ویدئوهای یوتیوب به دنبال معانی آن، نحوه به کارگیری آن‌ها در جمله و تلفظشان بگردید.

حفظ نکنید، یاد بگیرید

شماره تلفن‌ها برای حفظ کردن هستند، نه لغات. گاهی در پس هر واژه چندین معنی متفاوت نهفته است. ممکن است ما کلمه یکسانی را در جملات مختلف استفاده کنیم که در نهایت هیچکدام معنی مشابه به همی نداشته باشند.

به طور مثال کلمه “Pen”:

جمله اول: Can you pass me the pen?

جمله دوم: Make sure to properly close the pen.

در جمله اول کلمه Pen به معنی وسیله‌ای برای نوشتن است. اما در جمله دوم این کلمه دقیقا با همان شکل نوشتاری به معنی جایی برای حفاظت حیوانات است. بنابراین واژه را در قالب جمله و شکل کاربردش یاد بگیرید.

 

روزنامه و مجله بخوانید

مطالعه کردن از بهترین راه‌های یادگیری زبان و همچنین ارتقا سطح اسپیکینگ و رایتینگ آیلتس است. در زمان مطالعه، زیر کلمات مهمی که معنی آن‌ها را نمیدانید خط بکشید و به جایگاه قرارگیری آن‌ها در جمله دقت کنید. یادگیری این کلمات به شما در نوشتن موضوعات مختلف کمک خواهد کرد. این لغات را در دفتر خود بنویسید و سعی کنید یک یا دوبار در هفته آن‌ها را مرور کنید.

دیکشنری داشته باشید

یکی از رایج‌ترین راه‌ها برای یادگیری زبان و گسترش دایره لغات ضروری آیلتس، به همراه داشتن یک دیکشنری جیبی است. به ۲ روش می‌توانید از دیکشنری برای یادگیری استفاده کنید. روش اول این که هر زمانی که با لغت جدید رو به رو شدید سریعا به دنبال معنی آن بگردید؛ و روش دوم به این صورت است که از ابتدای کتاب شروع به مطالعه و یادگیری معنی کلمات کنید.

از فایل‌های صوتی و تصویری غافل نشوید

بهترین راه برای یادگیری جایگاه مورد استفاده یک کلمه، گوش دادن به آن است. برای این کار می‌توانید از فایل‌های صوتی و تصویری آموزشی بهره بگیرید؛ یا می‌توانید سراغ فایل‌های صوتی (مثل پادکست‌ها) یا ویدئوهایی با موضوعات مورد علاقه‌تان بروید تا علاوه بر یادگیری حوصله‌تان نیز سر نرود.

از اصطلاحات استفاده کنید

استفاده از اصطلاحات زبان انگلیسی در اسپیکینگ بسیار مفید و تاثیرگذار است؛ ولی سعی کنید از آن ها در رایتینگ خود بهره نگیرید. علی‌الخصوص اگر داوطلب شرکت در آزمون آیلتس آکادمیک هستید.

مرکز تخصصی آیلتس مترز در طی سال های گذشته تلاش داشته تا بهترین منابع را برای شرکت در آزمون آیلتس به شما زبان آموزان عزیز ارائه دهد. شما عزیزان می توانید با مراجعه به سایت ما به آدرس www.IELTSMatters.com و پیج اینستاگرام به آدرس @ielts_matters از جدید ترین کتاب ها و آموزش های آنلاین مطلع شوید. همچنین می توانید پکیج های تخصصی ما را نیز برای تقویت دامنه لغات خود از سایت آیلتس مترز دریافت کنید و لذت ببرید.

مشاهده ویدیو:

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

بهترین و پرفروش ترین کتاب های سایت آمازون
بهترین و پرفروش ترین کتاب های سایت آمازون

Written by Ahmad Jahangardi

He as a CEO and supervisor at IELTSMatters Official got his M.A degree in English Teaching. He is both an English teacher and IELTS instructor

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا