همه

آشنایی با آزمون آیلتس به همراه 6 نکته ضروری که قبل از شرکت در این آزمون باید بدانیم

آزمون آیلتس یک آزمون بین المللی می باشد که امروز قصد داریم بیشتر با آن آشنا شویم

مقدمه

IELTS مخفف (International English Language Testing System) است و در فارسی به معنای سامانه جهانی ارزیابی زبان انگلیسی می باشد .این آزمون یک امتحان  برای تشخیص تسلط زبان انگلیسی افرادی که قصد زندگی و یا کار در کشور هایی دارند که زبان ارتباطات آن، انگلیسی است طراحی شده است. در زمانی کمتر از سه ساعت، این آزمون مهارت‌های شما را در گوش دادن، خواندن، نوشتن و مکالمه می سنجد. همچنین، نمره های هر مهارت  از 1 تا 9 می باشد .طبیعتا مهارت های زبانی برای کسی که قصد تحصیل در محیط آکادمیک دانشگاه را دارد با کسی است که قصد کار در جامعه ای انگلیسی زبان کاملا متفاوت است .به همین منظور آزمون آیلتس به دو گروه “آیلتس آکادمیک” و “آیلتس جنرال” تقسیم می گردد. بسته به هدف، شما باید در یکی از این دو ماژول شرکت کنید.

ساختار اصلی آزمون آیلتس

آزمون آیلتس در دو مرحله برگزار می گردد. مرحله اول، بخش کتبی آزمون است که مدت ۲ ساعت و ۴۰ دقیقه است. در آزمون کتبی، مهارت های شنیداری، خواندن و نوشتاری مورد ارزیابی قرار می گیرد.مرحله دوم آزمون آیلتس، مرحله گفتاری است. در این بخش مهارت صحبت کردن شما به زبان انگلیسی سنجیده میشود. همچنین بخش های مختلف آزمون نیز شامل شنيداری، خواندن و نوشتاري همگی دريك روز برگزار خواهد شد. فراموش نکنین که آزمون مصاحبه نیز به فاصله يك هفته قبل يا بعد از آزمون كتبي انجام می شود.

ساختار اصلی آزمون اسپیکینگ آیلتس

آزمون مکالمه یا همان Speaking  که شامل مصاحبه است که بین 11 الی 14 دقیقه زمان خواهد برد. اصولا داوطلبان در این بخش خیلی دچار استرس میشوند ولی من به  شما توصیه میکنم که سخت نگیرید ، تصور کنید برای نوشیدن قهوه به کافه ای دعوت شدید . ( روز مصاحبه آروم  باشین و لبخند هم فراموش نکین)  بخش اول مصاحبه شامل سوالات شخصی و عمومی در مورد وضعیت خانوادگی، وضعیت شغلی، محل زندگی داوطلب و سوالاتی راجع به علایق شما خواهد بود. در بخش دوم نیز موضوعی به شما  داده خواهد شد تا در مورد آن دو دقیقه صحبت کرده و عقیده و نظر خود را عنوان کنید. بخش سوم نیز مصاحبه گر به میزان 4 الی 5 دقیقه در محدوده موضوع عنوان شده با شما بحث و تبادل نظر خواهد داشت.

ساختار اصلی آزمون رایتینگ آیلتس

برای بخش نوشتاری یا همان Writing  یک ساعت زمان در نظر گرفته شده . در این بخش دو موضوع به شما  داده خواهد شد تا درمورد آن متنی بنویسید. با تجربه ای که این سال ها به دست آمده بهتر است که بیست دقیقه را به سوال اول اختصاص دهید. متن نخست باید حداقل در 150 کلمه نوشته شود. چهل دقیقه بعد را نیز میتوانید برای نوشتن موضوع دوم با میزان حداقل 250 کلمه اختصاص دهید. فراموش نکنید که متنهای کمتر از 150 و 250 کلمه نمره کامل دریافت نخواهند کرد.

ساختار اصلی آزمون لیسنینگ آیلتس

ازمون کتبی شما با بخش Listening شروع میشود ، در این بخش که شامل چهار قسمت هست  و برای هر بخش آن 10 سوال طراحی شده  است (جمعا 40 سوال)،  که کلا زمان این آزمون نیز 20 الی 30 دقیقه می باشد.

ساختار اصلی آزمون ریدینگ آیلتس

مرحله ی بعد بخش Reading  آغاز میشود.  به شما در این بخش  40 سوال داده میشود ، که شما یک ساعت  فرصت دارید  به سوالات پاسخ دهید. متن ها و سوالات دفترچه آزمون همگی از کتاب ها، روزنامه ها، جزوه ها و مجله های غیرتخصصی انتخاب میشود. تسلط شما بر زمان در این بخش  یکی از مهمترین فاکتورهاست که در یک پست دیگه مفصل دربارش باهم صحبت میکنیم.

چند نکته بسیار مهم که باید قبل از شرکت در آزمون بدانیم:

  1.  پس از آزمون و تصحیح برگه ها، امتیازی از ۱ تا ۹ به کاربر تعلق می گیرد. کسب نمره نیم نیز امکان پذیر است مثلا ۶.۵. دانشگاه های معتبر معمولاً نمره ای بین ۶ تا ۷ را قبول می کنند. ممکن است در هر کدام از مهارت های ۴ گانه، شرط نمره ی حداقلی را نیز لحاظ کنند.
  2. هزینه آزمون توسط مرکز تعیین می شود و مقدار آن در هر کشور متفاوت است اما معمولاً هزینه آن ۲۳۰ دلار آمریکا می باشد.. پیش از آمادگی برای آزمون آیلتس ، حتماً زمانی که قصد دارید در آزمون شرکت کنید را مشخص کنید. اگر توانایی تعیین زمان دقیق و ثبت‌نام نهایی را فعلاً ندارید، بازه زمانی مشخص کنید. مثلاً بازه بعضی‌ها بر اساس بازه زمانی است که دانشگاه مقصد از آن‌ها می‌خواهد تا کارنامه آیلتس را تا زمان deadline به دانشگاه ارسال کنید. مثلاً اگر قرار است تا بهمن‌ماه مدارک خود را به دانشگاه خارجی ارسال کنید، بهتر است تا اواسط دی‌ماه در آزمون شرکت کنید.
  3.  یکی از اشتباهاتی که دانشجویان برای شرکت در آزمون آیلتس انجام می‌دهند، مقایسه کارنامه دوستان و آشنایان با سطح زبان خود و پیش‌بینی نمره احتمالی آن‌ها در آزمون پیش روی است. درحالی‌که این تطبیق ، اشتباه است. از مقایسه گرایی پرهیز کنید. چراکه بخش نوشتاری و گفتاری، توسط انسان صحیح می‌شود و نمره دهی می‌شود احتمال بالا پایینی بسیار دارد.
  4. برای آمادگی در آزمون آیلتس،حتماً نیاز نیست میلیون‌ها تومان خرج کرد یا مقالات ISI دانلود کرد و مطالعه نمود. حفظ کردن داستان‌های کوتاه، اشعار خوب کوتاه از شعرا و حتی خوانندگان مطرح غربی، می‌تواند ذهن شمارا برای جمله‌سازی حرفه‌ای تقویت کند. هراندازه بتوانید جملات خوب را در ذهن خود نگاه داشته و پرورش دهید و از آن‌ها استفاده کنید.
  5. حتی اگر یک انگلیسی‌زبان هم در آزمون آیلتس بدون آمادگی قبلی شرکت کند، شاید نتواند نمره‌ای بالاتر از ۷ یا ۷.۵ کسب کند. بنابراین در این آزمون که مهارت سنجی ۴ گانه حرفه‌ای دارد. به‌طور حرفه‌ای برنامه‌ریزی کنید.

معرفی منابع مرتبط

همانطور که مطلع هستید منابع بسیار خوب و جدیدی مرتبط با آمادگی آزمون آیلتس در سایت بزرگ آیلتس مترز موجود می باشد که در زیر لیست تعدادی از این منابع ارزشمند را مشاهده می کنید:

 مشاهده ویدیو:

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

بهترین و پرفروش ترین کتاب های سایت آمازون
بهترین و پرفروش ترین کتاب های سایت آمازون

Written by Ahmad Jahangardi

He as a CEO and supervisor at IELTSMatters Official got his M.A degree in English Teaching. He is both an English teacher and IELTS instructor

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا