Readingهمه

نکات مهمی که باید قبل از شرکت در آزمون ریدینگ آیلتس بدانیم!

در این مقاله تلاش داریم تا شما زبان آموزان عزیز را با چند نکته بسیار مهم و ضروری مرتبط با آزمون ریدینگ آیلتس آشنا کنیم.

مقدمه

به صورت کلی آزمون ریدینگ آیلتس، دومین بخش از آزمون مهارت زبان انگلیسی آیلتس است که ۶۰ دقیقه طول می کشد. به طور معمول، بخش ریدینگ آیلتس شامل سه یا چهار قسمت است که به تدریج سخت تر می شوند و متقاضی در مجموع باید به ۴۰ سوال این بخش پاسخ بدهد. اما نکته ای که بسیار جالب است بدانید این است که بسیاری از داوطلبان به خاطر دانش پایین شان نیست که در بخش ریدینگ نمره از دست میدهند. در واقع اشتباه های کوچک هستند که کار دستشان میدهند و نمیگذارند به نمره دلخواه شان برسند. به همین خاطر، در این مقاله چند نکته بسیار مهم را آماده کردیم که به شما کمک میکنند ریدینگ آیلتس را با موفقیت پشت سر بگذارید. هدف اصلی از ریدینگ آیلتس این است که مهارت شما در درک مطالبی که میخوانید سنجیده شود. توجه داشته باشید که حتی اگر معنی همه ی کلمه ها را بلد نباشید، باز هم میتوانید با حدس زدن مفهوم را دربیابید و نمره ی 9 را از آن خود کنید.

در ادامه چند نکته ی کاربردی مهارت ریدینگ آیلتس را به شما عزیزان به اشتراک میگذاریم.

لازم نیست تمام متن را کلمه به کلمه بخوانید!

در آزمون ریدینگ آیلتس پیدا کردن مفهوم کلی مهم است. حتما میدانید که نباید متن ها را از همان ابتدا کلمه به کلمه خواند. هدف از خواندن متن پیدا کردن جواب است و نه بیشتر، پس متن را “skim”  کنید و بعد دنبال جواب ها بگردید.

تست هایی که بیشتر زمان می برند را در آخر پاسخ دهید!

یادتان نرود که در مجموع 60 دقیقه زمان دارید و باید به 40 سوال پاسخ دهید. در پایان نیز فرصتی اضافی نخواهید داشت تا جواب ها را از برگه سوال به پاسخ نامه وارد کنید، پس حتما گذشتن دقایق را در نظر بگیرید. پس بهتر است ابتدا تست هایی که سریع تر می توانید به جواب برسید را پاسخ دهید و در انتها اگر فرصت شد تست های سخت تر را نیز پاسخ دهید. فراموش نکنید که نمرات تمام تست ها یکسان است.

با توجه به این که پاسخ به سه متن آزمون آیلتس به ترتیب سخت‌تر میشوند، پیشنهاد میکنم حدودا از این زمان بندی استفاده کنید:

  1. متن اول 17 دقیقه

  2. متن دوم 20 دقیقه

  3. متن سوم 23 دقیقه

املای صحیح کلمات را یاد بگیرید!

وقتی جواب را در پاسخ برگ خود مینویسید، به املای آن توجه کنید. اگر کلمه را اشتباه بنویسید، نمره ای برای آن سوال نخواهید گرفت.

از ترتیب سوالات قافل نباشید!

در بخش ریدینگ آزمون آیلتس، سوالات بیشتر بخش ها به ترتیب مطالب متن مطرح میشوند به طور مثال، جواب سوال چهارم قبل از جواب سوال 5 در متن می آید. این موضوع به شما کمک میکند جواب سوال ها را راحت تر پیدا کنید.

کلمات کلیدی را علامت گذاری کنید!

وقتی متن را  سریع میخوانید، زیر کلمات مهم و کلیدی خط بکشید. با این نشانه گذاری در پیدا کردن جواب در مرحله بعد کار آسان تری خواهید داشت.

در آزمون ریدینگ آیلتس به اطلاعات اضافی نیازی ندارید!

اگر متن درباره ی موضوعی است که درباره اش مطالعه ی قبلی نداشتید، نگران نباشید.  سوالات ریدینگ آیلتس طوری طراحی شده اند که با توجه به خود متن پاسخ داده میشوند و اطلاعات بیشتر لازم نیست.

به تفاوت ها حساس باشید!

هر چیز متفاوتی که در متن میبینید ممکن است مهم باشد. مثلا واژه هایی که با حروف بزرگ یا ایتالیک نوشته شده اند، یا نمودار ها و جدول ها میتوانند بخشی از جواب سوال باشند. از آن ها غافل نشوید.

تمام سوالات را پاسخ دهید!

به همه ی سوالات پاسخ دهید. حتی آن هایی که از جوابشان مطمئن نیستید. برای جواب های اشتباه نمره ی منفی وجود ندارد پس شانس خود را امتحان کنید، حدسی بزنید و پاسخ خود را بنویسید، شاید خوش شانس باشد!

جواب های اشتباه را خط بزنید!

در سوالات چند گزینه ای جواب های اشتباه را سریع حذف کنید تا هم زمان اضافی بخرید و هم  تمرکز خود را افزایش دهید.

از روشی که مناسب خودتان است استفاده کنید!

شاید تا به حال به این موضوع توجه نکرده باشید اما همه ی  راهبردها همیشه جوابگو نیستند. باید هر روش را چندین بار امتحان کنید تا دقیق بدانید با کدام سازگارتر هستید. ممکن است برای مثال راهبرد “خواندن سوالات در همان ابتدا” بسیار به شما کمک کند و سرعتتان را افزایش دهد، شاید هم برعکس این روش باعث سردگمی شما شود و آرامش خود را از دست بدهید.

زیاد تمرین کنید!

تا میتوانید متن های مختلف آزمون آیلتس را بخوانید و به سوالاتشان پاسخ دهید و جواب های خود را بررسی کنید.

 

پرسش های متداول آزمون ریدینگ آیلتس

 

آزمون آیلتس چقدر طول می کشد؟  کل آزمون آیلتس ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه به طول می انجامد و بخش ریدینگ آن ۶۰ دقیقه زمان دارد.

آیا می توانیم روی جزوه سوال آزمون یادداشت کنیم؟  بله می توانید؛ اما بعد از اتمام آزمون نمی توانید آن را با خودتان ببرید.

بخش ریدینگ آیلتس شامل چند سوال می شود؟  ۴۰ سوال.

چند متن در بخش ریدینگ آزمون آیلتس وجود دارد؟  در هر دو آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال سه متن برای بخش ریدینگ در نظر گرفته می شود.

برای هر متن چقدر زمان باید صرف کرد؟  بهترین کار این است که زمان را به طور مساوی تقسیم کنید و روی هر متن ۲۰ دقیقه وقت بگذارید.

آیا بخش ریدینگ آیلتس ماژول آکادمیک و جنرال ترینینگ با هم فرق می کنند؟  بله. بخش ریدینگ در آزمون آیلتس اکادمیک و جنرال هم از نظر سطح دشواری و هم از لحاظ محتوا با هم متفاوتند. متن ها و سوالات ریدینگ آیلتس جنرال یا عمومی نسبت به آیلتس آکادمیک راحت ترند.

آیا در پایان امتحان زمان اضافی برای انتقال جواب ها به پاسخنامه وجود دارد؟  خیر. شما باید در همان ۲۰ دقیقه مربوط به هر متن، پاسخ ها را به پاسخنامه منتقل کنید.

آیا استفاده از روش های اسکیم (Skimming) و اسکن کردن (Scanning) در آزمون ریدینگ ضروری است؟  مهارت های اسکن و اسکیم کردن در آزمون ریدینگ آیلتس بسیار مهمند؛ اما شاید بهتر باشد اول سوالات را بخوانید. با نگاهی گذرا به سوالات می توانید ایده بگیرید و در وقتتان صرفه جویی کنید.

آیا املای درست کلمات در آزمون ریدینگ مهم است؟  بله، باید مراقب باشید که کلمات را درست بنویسید وگرنه هر غلط املایی نمره تان را پایین می آورد.

آیا می توان از حروف بزرگ (capital letters) استفاده کرد؟  بله؛ اما این مورد اجباری نیست. استفاده از حروف بزرگ در بخش ریدینگ خیلی مهم نیست.

اگر جواب سوال را اشتباه بدهم یک نمره کامل از دست می دهم؟  خیر؛ اما سعی کنید درست حدس بزنید و به همه سوالات هم جواب بدهید.

 

اما برای تقویت مهارت ریدینگ خود می توانید علاوه بر نکاتی که در بالا به شما زبان آموزان عزیز توصیه شد از پکیج اختصاصی آیلتس مترز برای این آزمون هم استفاده کنید و به بهترین شکل ممکن خود را برای این آزمون آماده کنید:

پکیج موفقیت در آزمون ریدینگ آیلتس IELTSMatters Reading Success Package

 

مشاهده ویدیو

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد امتیازات: 1

بهترین و پرفروش ترین کتاب های سایت آمازون
بهترین و پرفروش ترین کتاب های سایت آمازون

Written by Ahmad Jahangardi

He as a CEO and supervisor at IELTSMatters Official got his M.A degree in English Teaching. He is both an English teacher and IELTS instructor

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا