همه

اهمیت مدیریت زمان در آزمون آیلتس را جدی بگیریم!

در این مقاله تلاش داریم تا شما زبان آموزان عزیز را با چند نکته بسیار مهم و ضروری مرتبط با مدیریت زمان در آیلتس آشنا کنیم.

مقدمه

آزمون آیلتس به عنوان یک آزمون بین المللی و معتبر می تواند نقش اساسی در زندگی آکادمیک هر شخصی داشته باشد. این آزمون که طی ۲ ساعت و ۴۰ دقیقه به طول می انجامد، مهارت مدیریت زمان اهمیت زیادی را در کسب نمره بالا می طلبد. اگر شما قبلاً در آزمون آیلتس شرکت کرده اید یا هر کدام از دوستانتان زودتر در این آزمون شرکت کرده است، باید بدانید که برای کسب نمره ی خوب در آیلتس زمان چه قدر ضروری است. وقتی داوطلب به درستی زمان را مدیریت نمی کند جملات زیر را بسیار از آنها می شنویم: من نتوانستم جواب های ریدینگ خود را به موقع انتقال دهم. توصیف نمودار زمان زیادی می برد. من برای حل متن آخر ریدینگ به سختی ۱۰ دقیقه وقت داشتم. در ۱ دقیقه ای که برای امتحان لیسنینگ است خواندن سوالات غیر ممکن به نظر می آید. وقتی به ایده هایی فکر می کردم که می خواهم در مقاله توضیح دهم احساس می کردم وقت کم آوردم. و جملاتی از این قبیل…….

در ادامه تلاش خواهیم کرد تا به اهمیت مدیریت زمان در آزمون آیلتس بپردازیم و چند نکته ی کاربردی جهت تقویت مهارت شما عزیزان برای تقویت مهارت های شما در مدیریت زمان بپردازیم.

یکی از اصلی ترین حریف های شما در آزمون آیلتس، زمان است!

این جملاتی است که ما از زبان آموزان زیاد می شنویم:

  • برای تمرین آیلتس فرصت کافی ندارم، کار زمان می‌برد، مسئولیت ها وقتم را میگیرند، زندگی وقت برایم نمیگذارد!
  • خواندن و درک مطلب را به موقع به پایان نمیرسانم، برای نوشتن مقاله آیلتس زمان بیشتری لازم است.
  • باید در چهار هفته مدرک آیلتس خود را بگیرم وگرنه فرصت شغلی ام را از دست میدهم.

به نظر می رسد دشمن اصلی ما در آزمون آیلتس زمان است!

به طور خلاصه، اگر برای تمرین، فرصت کافی نداشته باشید، نمیتوانید تکنیک های آیلتس لازم را یاد بگیرید و با بحران کمبود زمان در آزمون مقابله کنید. در نتیجه برای روز برگزاری آزمون آیلتس آمادگی کامل را نخواهید داشت.

شما در امتحان می توانید زمان سنج را مشاهده کنید که روی صفحه ی نمایش بزرگ نشان داده می شود. این جایی است که شما می توانید موقع امتحان مدام به آن نگاه کنید.

پس، اجازه دهید به این مساله بپردازیم که شما چه طور می توانید ۲ ساعت و ۴۰ دقیقه زمان خود را به طرز موثری مدیریت کنید تا همه ی سوالات را به موقع کامل کنید و عملکرد خوبی در همه ی مدول ها داشته باشید.

اگر تصمیم دارید تا با خیال راحت در آزمون آیلتس شرکت کنید و مطمئن باشید که در این آزمون با کمبود زمان مواجه نمی شوید حتما این نکات را رئایت بفرمایید:

  • قبل از ثبت نام در آزمون آیلتس، محاسبه کنید آیا زمان کافی برای مطالعه و تمرین دارید؟ اگر نه بهتر است شرکت در آزمون آیلتس را به تعویق بیاندازید.
  • آیا با زمانی که به مطالعه و آمادگی برای آزمون آیلتس اختصاص میدهید، به نمره دلخواهتان میرسید؟ معمولا آزمون آیلتس قدم اول برای هدف های دیگر است، به یاد داشته باشید اگر با عجله بخواهید این مرحله را پشت سر بگذارید احتمال موفق نشدنتان زیاد است.
  • بررسی کنید در هفته های پرمشغله چقدر به آمادگی برای آزمون آیلتس اختصاص خواهید داد. در برنامه ای مناسب باید حتما هرروز مطالعه جای داشته باشد حتی اگر شده 20 دقیقه.
  • اگر زمان کمی برای مطالعه دارید، چند آزمون آزمایشی آیلتس بدهید ولی نه هر روز. افزایش مهارت را اولویت قرار دهید مثلا روی انواع مختلف سوالات تمرکز کنید یا گرامر خود را (اگر لازم میدانید) تقویت کنید.
  • پیشرفت خود را با آزمون های ماک (آزمایشی) آیلتس ارزیابی کنید، بدین صورت از میزان آمادگی خود برای آزمون آیلتس با خبر میشوید و درمیابید آیا تمرین هایتان موثر بوده اند یا نه!
  • هر روز به روشی ارتباط با زبان انگلیسی را حفظ کنید، خبر بخوانید، برنامه تلوزیونی نگاه کنید، چیزی بنویسید یا با فردی گفت و گو کنید. این روش ها معمولا برای یادگیری زبان موثرند. هر چه خود مهارت زبانی تان قوی تر باشد، آزمون آیتلس ساده تر میشود. هرگز  اهمیت انگلیسی عمومی را دست کم نگیرید.
  • همانطور که محدودیت زمان میتواند در آزمون آیلتس فاجعه بوجود آورد، تسلط بر آن به موفقیت شما کمک زیادی میکند. با تمرین زیاد عالی میشوید!

نکات تخصصی مدیریت زمان در آزمون ریدینگ:

توجه داشته باشید که زمان، اهمیت کلیدی در بخش ریدینگ داره. شخصی که در حد بند 8 یا 9 باشد، می تواند متن را خیلی سریع تر از کسی که بند 4 یا 5 می گیره skim یا تندخوانی کند. مهارت شما در سریع خواندن متن و پیدا کردن جواب، یکی از مهارت هایی است که در ریدینگ سنجیده می شود. بنابرین مهم است که استراتژی لازم را برای آزمون داشته باشید و بتونید یه متن رو skim یا scan کنید و این مهارت ها را با تمرین یاد بگیرید.

این را نیز فراموش نکنید که باید تمام پاسخ های خود را در 60 دقیقه زمانی که دارید به برگه ی پاسخنامه منتقل کنید. برای این کار در آخر آزمون زمان اضافی به شما داده نمی شود. خیلی مهم است که حواستون باشه در انتقال پاسخ ها هیچ اشتباهی نکنید و غلط املایی هم نداشته باشید.

سوالی که غالباً ازم پرسیده می شه اینه که آیا باید اول سوالات رو بخونیم؟ توصیه ی من اینه که فقط نگاه سریعی به سوالات بندازید، در حدی که فقط  پاسخی به حس کنجکاوی تون داده باشید، نه بیشتر. قطعاً قادر نخواهید بود جواب سوالی رو حدس بزنید یا بدون خوندن متن به سوالات ریدینگ جواب بدید. این مشکلیه که برخی آزمونهای ماک دیده می شه که توسط طراحان آزمون آزمایشی نوشته می شن. درآزمون آیلتس باید متن رو بخونید تا جواب رو پیدا کنید. بنابرین با جزئیات خوندن سوالات در ابتدا می تونه گیج کننده باشه و باعث بشه که به خاطر چیزهایی که نمی دونید دچار اضطراب بشید. همچنین، این کار، وقت گرانبهایی رو تلف می کنه.

در تصویر زیر می توانید یکی از بهترین روش های مدیریت زمان در آزمون ریدینگ آیلتس را مشاهده بفرمایید:

 

مدیریت زمان در امتحان رایتینگ

شما باید برای امتحان رایتینگ صبور باشید اما همزمان باید برای ایده ها سریع فکر کنید و در ۱ ساعت فوری بنویسید. خواه شما در امتحان آکادمیک شرکت کنید یا عمومی، دو تمرین رایتینگ خواهید داشت:

Writing Task 1 and Writing Task 2

شما برای تمرین ۱ رایتینگ ۲۰ دقیقه وقت دارید در حالیکه برای تمرین ۲ رایتینگ ۴۰ دقیقه وقت دارید. اجازه دهید این مساله را مورد بحث قرار دهیم که شما چه طور می توانید در اینجا زمان را مدیریت کنید تا هر دو تمرین را به موقع کامل کنید.

استراتژی برای Writing Task 1

  1. سوال را بخوانید تا به نمودار عادت کنید – ۲ دقیقه
  2. نمودار را تحلیل کنید تا دیدگاه های مهم را دریافت کنید – ۳ دقیقه
  3. مقدمه، پاراگراف های بدنه و نتیجه گیری را بنویسید – ۱۳ دقیقه
  4. گرامر یا خطاهای نقطه گذاری را بررسی کنید – ۲ دقیقه

Writing Task 1 در امتحان عمومی آیلتس شامل یک نامه است.

  1. سوال را بخوانید تا هدف و الزامات نامه را متوجه شوید – ۱ دقیقه
  2. به ایده هایی فکر کنید که می خواهید در نامه توضیح دهید – ۲ دقیقه
  3. مقدمه، پاراگراف های بدنه و نتیجه گیری را بنویسید – ۱۵ دقیقه گرامر یا خطاهای نقطه گذاری را بررسی کنید – ۲ دقیقه

اما جدا از مهارت مدیریت زمان در آزمون آیلتس که از اهمیت آن گفتیم، تمام زبان آموزان نیاز دارند تا از منابع با کیفیت و جدید برای آمادگی خود در این آزمون استفاده کنند. برای این کار شما عزیزان می توانید از پکیج اختصاصی آیلتس مترز برای آمادگی این آزمون هم کنید و به بهترین شکل ممکن خود را برای این آزمون آماده کنید:

معرفی منابع 

پکیج موفقیت در آزمون ریدینگ آیلتس IELTSMatters Reading Success Package

مشاهده ویدیو

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

بهترین و پرفروش ترین کتاب های سایت آمازون
بهترین و پرفروش ترین کتاب های سایت آمازون

Written by Ahmad Jahangardi

He as a CEO and supervisor at IELTSMatters Official got his M.A degree in English Teaching. He is both an English teacher and IELTS instructor

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا