Listeningهمه

اشتباهاتی که باید در آزمون لیسنینگ آیلتس از آن‌ها جلوگیری کنید

در این مقاله سعی خواهیم کرد تا اشتباهات متداول در آزمون لیسنینگ آیلتس را باهم بررسی کنیم

مقدمه

همان‌طور که حتماً مطلع هستید آزمون لیسنینگ و یا مهارت شنیداری یکی از 4 مهارت اصلی می‌باشد که در آزمون آیلتس با آن مواجه خواهید داشت. به همین دلیل در این بخش تصمیم گرفته‌ایم تا چند مورد از اشکالات اساسی که ممکن است در آزمون لیسنینگ آن‌ها را مرتکب شوید را به شما معرفی کنیم و راه‌کارهایی را برای دوری از این اشتباهات متداول به شما زبان آموزان عزیز آموزش دهیم. در ادامه این اشکالات متداول را باهم بررسی می‌کنیم. لطفاً با دقت به نکات ارائه‌شده توجه فرمایید.

از انجام اشتباهات گرامری و املایی به‌شدت پرهیز کنید

 

یکی دیگر از مواردی که در آزمون لیسنینگ آیلتس به آن دقت داشته باشید، دوری از اشتباهات گرامری و املایی می‌باشد. برخلاف انتظار، فقط دقت در گوش دادن، برای لیسنینگ آیلتس کافی نیست. باید به کلمات و عباراتی که می‌نویسید، توجه کافی داشته باشید. تنها یک بی‌دقتی در جمع و مفرد کلمات باعث می‌شود نمره‌ی سؤال را نگیرید!

هنگامی‌که همه‌ی سؤالات را پاسخ دادید جواب‌های خود را خوانده و این دو موضوع را بررسی کنید:

آیا املای کلمات درست است؟

آیا نقش دستوری کلمات (اسم، فعل، قید و …) در جمله معنادار است؟

حتماً به تمام سؤالات پاسخ دهید

حتماً به تمام سؤالات پاسخ دهید

دوستان عزیز توجه داشته باشید، در لیسنینگ آیلتس پاسخ اشتباه نمره‌ی منفی ندارد، پس اگر از جوابی مطمئن نیستید، حدس زده و پاسخ‌نامه را خالی نگذارید. شاید جواب شما درست باشد و نمره را بگیرید. اگر نبود، چیزی را از دست نداده‌اید.

 

زمانی که فایل صوتی پخش می‌شود، پر کردن پاسخ‌نامه را کنار بگذارید

زمانی که فایل صوتی پخش می‌شود، پر کردن پاسخ‌نامه را کنار بگذارید

فایل صوتی لیسنینگ آیلتس، تنها یک‌بار پخش می‌شود، بنابراین باید تمام تمرکزتان را روی پاسخ دادن سؤالات بگذارید. اگر بخواهید علاوه بر برگه‌ی سؤال، پاسخ‌نامه را جلوی خود نگه‌داشته و به هر دو برگه نگاه کنید، علاوه بر اینکه زمان گوش دادنتان از دست می‌رود، ممکن است سردرگم شوید و تمرکز خود را برای پاسخ سؤالات از دست بدهید. پس از تمام شدن فایل صوتی لیسنینگ آیلتس، 10 دقیقه فرصت دارید تا جواب خود را از برگه سؤال به پاسخ‌نامه منتقل کنید.

 

فقط بر روی یک لهجه خاص تمرکز نکنید

فقط بر روی یک لهجه خاص تمرکز نکنید

آزمون آیلتس مربوط به تمام کشورهایی که انگلیسی‌زبان اولشان است، می‌شود. بنابراین ممکن است لهجه‌هایی مانند استرالیایی، اسکاتلندی، ایرلندی و … را نیز در لیسنینگ آزمون آیلتس بشنوید. اگر لهجه‎ای برایتان کمی ناآشنا بود، دقتتان را بیش‌تر کنید تا جواب را از بین صحبت‌ها در‌آورده و بنویسید.

بی‌هدف گوش نکنید

بی‌هدف گوش نکنید

منظور از بی‌هدفی این است که موضوعی مشخص در ذهن نداشته باشید و ندانید برای چه به لیسنینگ آیلتس گوش می‌دهید. درواقع اگر آمادگی مناسب نداشته و مشخص نکنید به دست آوردن کدام اطلاعات ضروری است، بسیار از بقیه داوطلبان آزمون آیلتس عقب می‌افتید، چراکه با نداشتن هدف مشخص، مجبورید به همه‌ی اطلاعات داده‌شده توجه کنید و آن‌ها را در ذهن نگه‌دارید.

پیش‌خوانی سؤالات را فراموش نکنید

پیش‌خوانی سؤالات را فراموش نکنید

 

همان‌طور که در بالا گفته شد، باید بدانیم که با گوش دادن به لیسنینگ آیلتس، دقیقاً به دنبال چه چیزی هستیم. این کار فقط با پیش‌‎خوانی سؤالات امکان‌پذیر است. در آزمون آیلتس، قبل از پخش هر بخش فرصتی دارید تا سؤالات را بخوانید.

گاهی پیش می‌آید که داوطلبان آیلتس از ثانیه‌های بین دو بخش برای کامل کردن بخش قبلی استفاده کرده و به سراغ پیشخوانی سؤالات نروند. این سهل‌انگاری باعث می‌شود تا برای نوار بعدی آماده نشده و تمرکز خود را از دست بدهند

نکته آخر: مراقب دام سؤالات باشید!

مراقب دام سؤالات باشید!

نکته‌ی آخری که ممکن است نمره‌ی شمارا در آزمون آیلتس پایین بیاورد جمله‌ها و عباراتی هستند که برای منحرف کردن داوطلبین به‌کاربرده می‌شوند. معمول‌ترین مثال این ترفند اطلاعاتی هستند که ابتدا به نظر جواب می‌آیند اما بعد اصلاح می‌شوند. ترفند دیگر این است که در سؤالات چهارگزینه‌ای همه‌ی گزینه‌ها استفاده می‌شوند اما یکی از آن‌ها در آخر بحث درست درآمده و همان جواب است.

همان‌طور که گفته شد، در پرسش‌های لیسنینگ آیلتس (و همچنین پرسش‌های ریدینگ آیلتس)، همان کلماتی که در فایل صوتی/متن گفته‌شده‌اند دوباره ممکن است تکرار نشده و در عوض ما هم‌معنی آن کلمه را در سؤال ببینیم. یکی از دام‌هایی که داوطلبان آیلتس در آن می‌افتند، انتخاب کردن گزینه‌ای است که همان کلمه را در خود دارد اما مفهوم آن صحیح نیست.

معرفی منابع مرتبط

در پایان لازم است یادآوری کنیم سایت بزرگ آیلتس مترز در جهت آموزش مهارت لیسنینگ آیلتس منابع گسترده‌ای را در اختیار شما زبان آموزان عزیز قرار داده که در همین زمینه یک پکیج کامل مختص آمادگی آزمون لیسنینگ آیلتس به‌صورت اختصاصی از آیلتس مترز تهیه‌شده است که می‌توانید این بسته آموزشی ارزشمند را از لینک زیر تهیه فرمایید:

IELTSMatters Listening Success Package

مشاهده ویدیو

همچنین در همین رابطه پیشنهاد می‌کنیم ویدیوی آموزشی زیر را مشاهده بفرمایید:

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

بهترین و پرفروش ترین کتاب های سایت آمازون
بهترین و پرفروش ترین کتاب های سایت آمازون

Written by Ahmad Jahangardi

He as a CEO and supervisor at IELTSMatters Official got his M.A degree in English Teaching. He is both an English teacher and IELTS instructor

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا