Vocabularyهمه

تقویت واژگان، نکته‌ای کلیدی برای موفقیت در آزمون آیلتس!

در این مقاله سعی خواهیم کرد تا راه‌های تقویت لغات در آزمون آیلتس را باهم بررسی کنیم

مقدمه

شاید تابه‌حال از خود این سال را پرسیده باشید که چرا یادگیری لغات برای موفقیت در آزمون آیلتس امری حیاتی است و چگونه می‌توان به این هدف مهم دست‌یافت. در اینجا قبل از هر چیزی باید توجه داشته باشیم که آزمون آیلتس یک آزمون بین‌المللی است که سطح زبان شمارا می‌سنجد و برای ارزیابی نمره کلی داوطلب تأکید زیادی بر واژگان می‌شود.  آزمون آیلتس شامل چهار بخش : اسپیکینگ، رایتینگ، لیسنینگ و رایتینگ است. اما نکته جالب اینجا است که در بین تمام مهارت‌های ذکرشده تنها موردی که همه این بخش‌ها در آن باهم مشترک هستند “واژگان” است.

وقتی صحبت از بخش اسپیکینگ و رایتینگ می‌شود ، واژگان قطعاً یکی از مهارت‌های ضروری است که در کل نمره شما 25٪ نقش دارد و حتی نقش کلیدی در بخش لیسنینگ و ریدینگ بازی می‌کند. درواقع “واژگان” یک مهارت فرعی بین مهارت‌های اصلی 4گانه آیلتس است که نقش حیاتی را در کسب نمره بالا در آزمون آیلتس بازی می‌کند. تقویت لغات ممکن است کار دشواری باشد اما در این مقاله تلاش خواهیم کرد تا اطلاعات موردنیاز شما در مورد شیوه‌های مطالعه‌ی اصطلاحات واژگان را پیش از آزمون را در اختیارتان قرار دهیم.

قدم اول: برای یادگیری واژگان جدید از شیوه‌های غلط استفاده نکنید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در مورد روش صحیح یادگیری واژگان بدانیم این است که از روش‌های غلط یادگیری لغات دوری‌کنیم. ازجمله: حفظ کردن لیست‌های طولانی واژه‌های آکادمیک و خواندن دیکشنری. اما چرا این شیوه‌ها غلط‌اند؟ یادگیری لغات به این دلیل اشتباه است که شما لغات را درون جملات یا پاراگراف نمی‌بینید و طریقه‌ی استفاده‌ی صحیح آن‌ها را یاد نمی‌گیرید.

فرض كنید یك متقاضی آیلتس هزار لغت را در حافظه خود دارد ولی نحوه استفاده از این لغات انگلیسی را نیافته است؛ نتیجه عدم كسب امتیاز بالا در مهارت‌ها به دلیل عدم استفاده یا استفاده نادرست از لغات انگلیسی است. بسیاری از زبان آموزان درگذشته لیست‌های طولانی لغت را دانلود كرده و برای به خاطر سپاری آن‌ها تلاش‌های فراوانی می‌کردند و پس از مدتی می‌فهمیدند كه این بدترین روش ممكن برای گسترش دامنه لغات زبان انگلیسی است چراکه نتیجه همیشه یكسان بوده است.

آن‌ها برای استفاده از لغات در جملات و مكالمات انگلیسی تلاش می‌کردند ولی سرشار از اشتباه بودند چراکه از كاربرد لغات در جملات و پاراگراف‌ها اطلاع چندانی نداشتند. این بعد به‌راحتی توسط ممتحنین آیلتس شناخته می‌شود و باعث كسب نمرات پایین در صورت انجام اشتباهاتی مكرر خواهد شد؛ حتی اگر برخلاف عقیده عده زیادی، از لغات پیچیده ولی به شكل اشتباه استفاده نماید.تنها راهی كه می‌توانید لغات انگلیسی را به‌خوبی یاد گرفته و آن‌ها به شكل درست در جملات و پاراگراف‌ها استفاده نمایید، یادگیری آن‌ها از طریق متون، محتوا یا فایل‌های صوتی و به‌عبارت‌دیگر یادگیری لغات از طریق منابع واقعی اطلاعاتی است.

قدم دوم: از روش‌های درست یادگیری واژگان برای تقویت دایره لغات خود استفاده کنید.

در مرحله اول تلاش کنید یك كتاب، برنامه تلویزیونی، برنامه رادیویی، پادكست یا مجله انگلیسی كه به آن علاقه‌مند هستید را انتخاب كنید سعی كنید یك منبع کسل‌کننده انتخاب نكنید تا بتوانید به‌راحتی و با اشتیاق به این برنامه به خاطر سپاری لغات و كاربرد آن‌ها ادامه دهید. اگر از كاری كه انجام می‌دهید لذت ببرید، اثربخشی شما بیشتر شده و اهمیت لغات در آیلتس برای شما جذاب خواهد شد.

در مرحله بعد سعی کنید یك دفترچه یادداشت خاص تهیه كنید. نیازی نیست كه این دفترچه لغات ازلحاظ هزینه‌ای خاص باشد هدف از این كار در اختیار داشتن یك دفترچه برای نگارش روزانه است. لغات جدید را در دیكشنری جستجو نمایید در این راستا می‌توانید از كتب دیكشنری استفاده كرده و یا به شكل آنلاین آن‌ها را جستجو نمایید. در دفترچه خود معنی، مثال، حروف اضافه و یا تركیبات لغت، مترادف‌ها متضادها و تلفظ‌ها و تلفظ‌ها را یادداشت نمایید. همچنین می‌توانید شکل‌هایی را كشیده و از هر چیزی كه در به خاطر سپاری آن‌ها به شما كمك می‌کند استفاده نمایید.

اهمیت لغات در آیلتس، لغات جدید را پس از یك هفته مرور نمایید و مجدداً پس از دو هفته و یك ماه به سراغ آن‌ها بیایید و آن‌ها را همچنین در جملات تمرین كرده و مثال بنویسید. اگر این فرآیند را برای 5 روز در هفته انجام دهید، پس از یك ماه 100 لغت جدید را در دفترچه خود خواهید داشت و پس از 6 ماه حدود 500 لغت را به طول كامل و همراه با كاربرد، مثال و غیره در ذهن خود خواهید داشت.

ذهن انسان می‌تواند به شكل مؤثر تنها 15 لغت را در طول روز برای یک‌زبان خارجی مانند زبان انگلیسی به خاطر بسپارد و اگر برای بیش از 15 لغت برنامه‌ریزی نمایید، در فرآیند یادگیری لغات مشكل خواهید شد. این روش را می‌توان یكی از ساده‌ترین و درعین‌حال مؤثرترین روش برای یادگیری و به خاطر سپاری لغات جدید برشمرد كه با توجه به اهمیت لغات در آیلتس از سرعت خوبی نیز برخوردار است.

بسیاری از زبان آموزان شاید دسترسی زیادی به فروشگاه‌هایی را جهت یافتن منابع اطلاعاتی موثق نداشته باشند. اگرچه منابع آنلاین بسیاری وجود دارند كه می‌توان آن‌ها را مورداستفاده قرارداد. نكته جالب‌توجه راجع این منابع آنلاین این است كه می‌توانید دقیقاً آنچه كه موردنیازتان است را انتخاب نمایید كه این امر از كسل شدن شما جلوگیری می‌کند. از همین رو سایت آیلتس مترز با بهره‌گیری از متخصصین آزمون آیلتس تلاش داشته تا بهترین منابع واژگان آیلتس را برای شما انتخاب کند که در قسمت‌های بعدی می‌توانید این منابع را مشاهده کنید.

معرفی منابع مرتبط

در پایان لازم است یادآوری کنیم سایت بزرگ آیلتس مترز در جهت آموزش تقویت لغات آیلتس منابع گسترده‌ای را در اختیار شما زبان آموزان عزیز قرارداد که برخی از بهترین آن‌ها را در زیر مشاهده می‌فرمایید:

  1. IELTS Vocabulary Masterclass 8.5 Book 2
  2. Advanced English Idioms,Phrasal Verbs,Vocabulary and Phrases
  3. All The Advanced English Vocabulary You Should Need
  4. IELTS Speaking band score 8.0 Vocabulary with their Definition and usage in the model answers
  5. Vocabulary for IELTS Writing Task 2 – Band 7-9
  6. Check your IELTS Vocabulary
  7. Vocabulary For IELTS Writing Task 1+ 2 -Julia White
  8. Band 8-9 Vocabulary For IELTS Speaking
  9. IELTS Vocabulary by Topics
  10. Idioms For IELTS Speaking Master 500+ Idioms
  11. IELTS Academic Vocabulary Master 3000+ Academic
  12. Shortcut To English Collocations Master 2000+ English Collocations

مشاهده وبدبو

همچنین در همین رابطه پیشنهاد می‌کنیم ویدیوی آموزشی زیر را مشاهده بفرمایید:

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

بهترین و پرفروش ترین کتاب های سایت آمازون
بهترین و پرفروش ترین کتاب های سایت آمازون

Written by Ahmad Jahangardi

He as a CEO and supervisor at IELTSMatters Official got his M.A degree in English Teaching. He is both an English teacher and IELTS instructor

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا