Writing

بررسی سوالات رایتینگ آیلتس آکادمیک (Academic IELTS)

در این مقاله سعی داریم تا به شما آموزش دهیم که چگونه خود را برای تسک اول آزمون آکادمیک رایتینگ آیلتس آماده کنید

مقدمه

همانطور که می دانید رایتینگ یکی از بخش های مهم آیلتس آکادمیک (Academic) و آیلتس جنرال (General) است. در هر دوی این فرمت ها دو رایتینگ خواهید داشت. آیلتس اولی را Task 1 و دومی را Task 2 می نامد. اگر بخواهیم به درستی رایتینگ آیلتس را طبقه بندی کنیم باید هر کدام از انواع آیلتس را بطور جداگانه در نظر بگیریم. بنابراین در این مقاله ما انواع سوال های رایتینگ آیلتس آکادمیک را معرفی می کنیم.

رایتینگ Task 1 آیلتس آکادمیک

در تسک 1 رایتینگ آیلتس آکادمیک، شما باید اطلاعاتی را که یک یا چند منبع اطلاعاتی (مثل نمودار، عکس و جدول) نشان می دهند، در حداقل ۱۵۰ کلمه خلاصه کنید. این منابع اطلاعاتی انواع مختلفی خواهند داشت که برای گرفتن نمره بالا در رایتینگ آیلتس آکادمیک حتماً باید با همه این انواع منابع اطلاعاتی آشنا باشید.

 

در مجموع می توان منابع اطلاعاتی یا همان نمودار هایی که ممکن است در رایتینگ Task 1 آیلتس آکادمیک ببینید را می توان به ۶ دسته کلی تقسیم کرد:

  1. نمودار خطی  Line Graph
  2. نمودار دایره ای Pie Chart
  3. نمودار میله ای Bar Chart
  4. جدول  Table
  5. فرایند Process
  6. مقایسه Comparison

در ادامه هر کدام از این نمودار ها را با یک مثال بررسی می کنیم.

۱- نمودار خطی یا Line Graph

نمودار خطی، همانطور که از اسمش مشخص است، نموداری است که در آن یک یا چند خط روند تغییرات یک یا چند متغیر را نشان می دهند. در نمودار های خطی Task 1 در رایتینگ آیلتس آکادمیک محور افقی نشان دهنده زمان و محور افقی نشان دهنده مقدار خواهد بود. به عنوان مثال نمودار زیر واردات و صادرات الکتریسیته ایران را از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۹ نشان می دهد.

 

 همانطور که می بینید محور افقی سال های مختلف و محور عمودی هم مقدار الکتریسیته را در مقیاس میلیارد کیلووات ساعت (Billions of Kilowatt Hours) را نشان می دهد.

 

۲- نمودار دایره ای Pie Chart

در این نوع نمودار اطلاعات با استفاده از یک دایره که به بخش های مختلف تقسیم شده نشان داده می شوند.  هرچه بخش مورد نظر یک آیتم بزرگتر باشد، مقدار آن نسبت به سایرین بیشتر خواهد بود. هر یک از این بخش ها ممکن داست با یک عدد یا یک درصد مشخص شوند. به عنوان مثال به نمودار دایره ای زیر نگاه کنید. این نمودار سهم ۱۵ کشور جهان از تعداد توریست هایی که در یک بازه زمانی ۶ ماهه از یک شهر در بلغارستان دیدن کرده اند را نشان می دهد. همانطور که می بیبیند در این Pie Chart بخش های مختلف با درصد مشخص شده اند.

۳- نمودار میله ای Bar Chart

نمودار میله ای هم یکی دیگر از نمودار های محبوب Task 1 در رایتینگ آیلتس آکادمیک است. اطلاعات این نمودار با استفاده از چند میله نمایش داده می شوند. محور افقی در نمودار bar chart ممکن است زمان را نشان بدهد و یا ممکن است آیتم های مختلف را نشان بدهد. به عنوان مثال نمودار زیر را نگاه کنید. در این نمودار که میزان تولید و صادرات نفت خام یک کشور را نشان می دهد، محور افقی زمان است و همانطور که در پایین نمودار اشاره شده، میله های سبز نشان دهنده نفت خام تولید شده و میله های آبی مقدار نفت خام صادر شده را نشان می دهند.

نمودار میله ای Bar Chart

 

اما گاهی هم محور افقی زمان را نشان نمی دهد. مثلاً در نمودار میله ای زیر محور افقی کشور های مختلف را نشان میدهد و محور عمودی هم مقدار ذخائر نفتی آنها را نشان می دهد.

 

۴- جدول  Table

گاهی هم اطلاعات داده شده در Task 1 رایتینگ آکادمیک به صورت جدول ارائه می شوند. در این جدول ها باید حواستان را جمع کنید چون یک سطر یا یک ستون از هر جدول ممکن است متغیر های متفاوتی را نشان بدهد. به عنوان مثال جدول زیر را ببینید. این جدول میزان واردات و صادرات ایران و ژاپن را در سال ۱۹۵۴ نشان می دهد.

۵- فرایند Process

در چهار نوع قبلی منابع اطلاعاتی Task 1 رایتینگ آکادمیک، تعدادی عدد و روند افزایشی و کاهشی به شما داده می شد. اگر منبع اطلاعاتی شما از نوع فرایند یا process باشد، دیگر تقریباً چندان خبری از اعداد و ارقام نیست (به تقریباً دقت کنید).

سوال های فرایند را می توان به دو دسته طبقه بندی کرد: دسته اول فرایند های یک طرفه هستند، یعنی فرایند های که از یک نقطه شروع می شوند و در یک نقطه دیگر به پایان می رسند. مثلاً در شکل زیر فرایند تولید قهوه را مشاهده کنید. همانطور که می بینید بعد از مرحله آخر، یعنی packaging، فرایند تمام می شود.

 

 

اما دسته دوم از سوال های فرایند سوال هایی هستند که یک چرخه را نشان می دهند. به عنوان مثال چرخه زندگی یک قورباغه را در شکل زیر ببینید. ابتدا قورباغه بالغ تخم گذاری می کند و بعد از طی ۹ مرحله، این تخم ها به یک قورباغه بالغ تبدیل می شوند و همین مراحل دوباره تکرار می شود.

 

۶- مقایسه Comparison

ششمین و آخرین نوع سوال در رایتینگ Task 1 آیلتس آکادمیک مقایسه یا comparison است. در این نوع سوال ها اغلب مواقع شما باید دو تصویر را با هم مقایسه کنید و تغییرات به وجود آمده را گزارش کنید. مثلا ممکن است سوال تصویر یک جزیره را در دو سال ۱۹۵۰ و ۲۰۰۰ به شما بدهد و از شما بخواهد تغییرات بوجود آمده از سال ۱۹۵۰ تا ۲۰۰۰ را گزارش کنید. یا مثلاً تغییرات بوجود آمده در دکوراسیون یک خانه، مثل شکل های زیر:

این ها شش نوع سوالی هستند که ممکن است در آزمون آیلتس با آنها برخورد کنید. البته دقت کنید که هر سوال تسک ۱ در رایتینگ آیلتس آکادمیک ممکن است ترکیبی از دو یا چند تا از این نمودار ها را در خود داشته باشد. پس، علاوه بر اینکه باید خودتان را برای تشریح اطلاعات موجود در هر کدام از این نمودار ها آماده کنید، باید همچنین بتوانید به خوبی اطلاعات موجود در چند نمودار را با هم ترکیب کنید.

منابع رایتینگ آیلتس

مرکز تخصصی آیلتس مترز در طی سال های گذشته تلاش داشته تا بهترین منابع را برای شرکت در آزمون آیلتس به شما زبان آموزان عزیز ارائه دهد. شما عزیزان می توانید با مراجعه به سایت ما به آدرس IELTSMatters.com از جدید ترین کتاب ها و آموزش های آنلاین مطلع شوید. همچنین می توانید پکیج های تخصصی ما را نیز برای تقویت مهارت رایتینگ خود از سایت آیلتس مترز دریافت کنید و لذت ببرید.

در میان سایر منابع مفید برای تقویت تکنیک های رایتینگ آیلتس ما به شما پکیج اختصاصی آیلتس مترز برای مهارت رایتینگ آکادمیک آیلتس را مرفی می کنیم که از هر نظر تمام منابع مورد نیاز برای موفقیت در آزمون رایتینگ را به صورت یکجا در اختیار شما عزیزان قرار می دهد.

پکیج موفقیت در آزمون رایتینگ آیلتس (آکادمیک) IELTSMatters

مشاهده ویدیو


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

بهترین و پرفروش ترین کتاب های سایت آمازون
بهترین و پرفروش ترین کتاب های سایت آمازون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا