Speakingهمه

موثرترین تکنیک های اسپیکینگ آیلتس

در این مقاله سعی داریم تا به شما آموزش دهیم که چگونه خود را برای آزمون اسپیکینگ آیلتس آماده کنید

مقدمه

بخش اسپیکینگ یا مهارت گفتاری آیلتس یکی از سخت ترین بخش ها برای متقاضیان ایرانی ست. حداقل تجربه ثابت کرده است که در این بخش و در بخش رایتینگ دانشجویان فارسی زبان بیشترین ضعف را دارند. افراد زیادی مدت‌های طولانی صرف یادگیری مهارت‌های آیلتس می‌کنند، اما با این حال توانایی یا اعتماد به نفس لازم برای بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس را ندارند. نگران نباشید در این مطلب چند تکنیک موثر به شما یاد می دهیم که بالاترین نمره ممکن را در این بخش کسب کنید!

اسپیکینگ آیلتس فقط سخت به نظر می‌رسد

در واقع بخش اسپیکینگ آیلتس آسان‌ترین بخش در میان مهارت‌های چهارگانه آیلتس هست. بله، درست شنیدید! با دانستن تکنیک‌ های اسپیکینگ آیلتس و رعایت چند نکته به‌راحتی می‌توانید نمره قابل‌قبولی در این بخش کسب کنید. دلایل سخت به نظر رسیدن این مهارت نسبت به دیگر بخش‌ها متفاوتند. چند عامل از جمله جنبه روانشناسی و اعتماد به نفس صحبت کردن، ترس از اشتباه کردن، و نداشتن زمان کافی برای ایده‌پردازی و همچنین استفاده نکردن از تکنیک‌ های اسپیکینگ آیلتس در این دسته قرار می‌گیرند. در این مقاله به راه‌های تقویت اسپیکینگ و منابع موردنیاز برای این‌کار می‌پردازیم.

برای کسب نمره خوب در آزمون اسپیکینگ آیلتس به چه مواردی نیاز داریم؟

در بخش اسپیکینگ آیلتس زمان کافی برای فکر کردن در اختیار ندارید. اما توجه کنید که این موضوع برای تمام داوطلبین صدق می‌کند و ممتحنین هم این را در نظر می‌گیرند. از شما انتظار نمی‌رود مانند یک سخنران صحبت کنید یا اینکه حتی جواب‌هایتان با منطق همگانی جور دربیاید. تنها چیزهایی که مد‌نظر قرار می‌گیرند معمولا این موارد هستند:

  • روان و بدون تردید صحبت‌کردن
  • دایره لغات وسیع داشتن
  • اجتناب از اشتباهات گرامری
  • تلفظ صحیح کلمات

دقت کنید که تلفظ صحیح کلمات به معنی داشتن لهجه آمریکایی یا انگلیسی نیست و تنها درست ادا کردن کلمات کافی است. همچنین هنگام صحبت سعی نکنید از کلمات سنگین یا تکنیکی که غالبا با موضوع اسپیکینگ آیلتس و یا سطح تسلط زبانی خودتان همخوانی ندارند استفاده کنید چون این موضوع تاثیر وارونه روی نمره‌دهی از جانب ممتحن می‌گذارد. البته داشتن تن صدای مناسب و یکنواخت نبودن اسپیکینگ قطعا اهمیت خواهد داشت.

 

 خودتان باشید

به‌جای مکث‌کردن برای پیداکردن کلمات قلنبه سلنبه، روان صحبت کنید. یک اسپیکینگ روان بسیار تاثیرگذارتر از اسپیکینگ پر از وقفه اما با کلمات سطح بالاست. البته اهمیت استفاده از لغات و عبارات متنوع را از یاد نبرید. حتما به عنوان داوطلب آزمون آیلتس، نمونه هایی از بخش مصاحبه این آزمون را دیده اید. داوطلبان برای اینکه نمره خوبی در بخش اسپیکینگ بگیرند، نیازی به ساختارهای پیشرفته ندارند. حتی شاید کلماتی که استفاده میکنند از نظر شما چندان حرفه ای نباشند. با این حال، نمره خوبی در این بخش دریافت میکنند. چون روان صحبت کردن و طبیعی بودن مکالمه اهمیت زیادی برای ممتحنین دارد.

پاسخ‌های نمونه را از قبل تمرین کنید

خبر خوب این است که سوالات اسپیکینگ آیلتس معمولا حول محور مشخصی هستند. پس امکان تمرین‌کردن نمونه پاسخ‌هایی که نمره خوبی کسب کردند برای شما وجود دارد. این فرصت را از دست ندهید و درباره تمام موضوعات از قبل چند نمونه گوش بدهید یا بخوانید. اپلیکیشن هایی وجود دارند که نمونه پاسخ های داوطلبین را تحلیل میکنند. حتما از نمونه یا sample برای بخش اسپیکینگ استفاده کنید.

اگر نیاز هست، سوال بپرسید

یک تصور اشتباه در مورد سوال پرسیدن وجود دارد که اگر سوال بپرسم ممکن است ابتدایی و یا حتی حواس‌پرت به نظر برسم! این کاملا اشتباه است. در مکالمه عادی و روزمره، اگر صحبت یا سوال من برای شما واضح نباشد چه می‌کنید؟ دقیقا! سوال می‌پرسید و درخواست می‌کنید حرفم را واضح‌تر بیان کنم. بنابراین درجلسه آزمون، از سوال پرسیدن ترسی نداشته باشید.

با احساس صحبت‌کردن را تمرین کنید

هیچکس پای صحبت شخصی که با تن صدای یکسان و خسته‌کننده حرف می‌زند نمی‌نشیند. البته ممتحن صحنه را ترک نمی‌کند اما شانس شما برای گرفتن نمره خوب زمانی بالا می‌رود که تن صدای خودتان را تغییر دهید و باهیجان صحبت کنید. می‌توانید به پادکست‌ها و اسپیکینگ‌های مختلف گوش دهید تا ببینید انگلیسی‌زبان‌ها چگونه این کار را می‌کنند.

بهترین راه تقویت اسپیکینگ آیلتس

تا حالا در باره جلسه آزمون و تکنیک‌ های اسپیکینگ آیلتس صحبت کردیم. اما قبل از اینکه به این مرحله بپردازیم باید بدانیم چگونه می‌توانیم مهارت اسپیکینگ را برای آزمون آیلتس تقویت کنیم. خوشبختانه راه‌ها و منابع زیادی برای این‌کار وجود دارند. که تک‌به‌تک به آنها می‌پردازیم.

  1.  گوش کنید. امروزه به‌راحتی و با چند جستجوی ساده می‌توانید به پادکست‌ها و سخنرانی‌های انگلیسی‌زبان‌ها دسترسی داشته باشید. (در باره بهترین منابع برای تقویت اسپیکینگ آیلتس در همین مقاله صحبت خواهیم کرد ). مزایای این کار شامل دسترسی به منبع اصلی با لهجه درست، نحوه صحبت و تفاوت آن با رایتینگ، و شنیدن لحن و تلفظ درست می‌شود.
  2.  تکرار کنید. سعی کنید بعد از هر جمله یا عبارت، اسپیکینگ را متوقف کنید و دقیقا مانند سخنران تکرار کنید. در بحث تکنیک های اسپیکینگ آیلتس این تکنیک بسیار کاربردی است. از این تکنیک می‌توانید برای تقویت لهجه و تلفظ و تن صدای درست استفاده کنید.
  3.  با احساس “ناراحتی” راحت باشید! وقتی کنج گرم و نرم خانه هستیم و تکنیک های اسپیکینگ آیلتس را تمرین می‌کنیم، همه‌چیز عالی به نظر می‌رسد. اما روز امتحان قرار هست برای اولین‌بار با شخصی که نمی‌شناسیم، در محیطی که آشنا نیست با سوالات ناشناخته روبرو شویم. پس بهتر است از لحاظ روانشناختی خودمان را برای احساس ناراحتی ناشی از ناشناخته‌ها آماده کنیم و از منطقه امن خودمان خارج شویم. به این منظور می‌توانید از آزمون‌های ماک یا شبیه‌سازی‌شده آیلتس بهره ببرید.
  4.  در طول روز خودتان را در انگلیسی غرق کنید! غرق شدن همیشه بد نیست. درواقع به این‌کار که از تکنیک‌ های اسپیکینگ آیلتس هست، language immersion می‌گویند. فرصت‌های زیادی برای غرق شدن در زبان وجود دارد. از جمله فیلم دیدن، مشاهده کلیپ‌هایی مثل TED TALKS، تاک‌شوها که هم جنبه سرگرمی دارند و هم با نحوه مصاحبه رسمی و غیررسمی آشنا می‌شوید، ویدیوها و پادکست‌ها و همچنین گوش‌دادن یا خواندن اخبار. بهتر است از طریق برنامه‌های مختلف listening را تمرین کنید چون این‌کار، یک تیر و دو نشان است. از یک طرف لیسنینگ و از طرفی اسپیکینگ خودتان را تقویت می‌کنید.
  5.  صدای خودتان را ضبط کنید. ضبط صدای خودتان، گوش‌دادن و مقایسه آن با صدای خودتان در گذشته و یا حتی با یک انگلیسی‌زبان، یکی از موثرترین تکنیک های اسپیکینگ آیلتس هست. با این‌کار هم به خودتان احساس موفقیت می‌دهید و هم پیشرفت خودتان را رصد می‌کنید و بهتر می‌توانید از دید یک ممتحن خودتان را ارزیابی کنید.

بهترین منابع برای تقویت اسپیکینگ آیلتس

برای تقویت تکنیک‌ های اسپیکینگ آیلتس منابع متعددی وجود دارند اما بهتر است قبل از هر اقدامی از سبک و سیاق یادگیری خودتان آگاه باشید. هر کدام از ما سبک‌های مختلفی برای یادگیری داریم که این موضوع در مورد یادگیری تکنیک‌ های اسپیکینگ آیلتس هم صدق می‌کند. حتما شنیده‌اید که بعضی زبان‌آموزان می‌گویند “من از لحاظ بصری بهتر یاد می‌گیرم و ترجیح می‌دهم بیشتر فیلم ببینم” یا ” من از طریق گوش‌کردن، مطالب را بهتر درک می‌کنم” و… . تمام این موارد نشان می‌دهند که همه ما درجات مختلفی از یادگیری با روش‌های مختلف را می‌توانیم تجربه کنیم و چه بهتر که نوع داده‌ای که دریافت می‌کنیم با سبک یادگیری خودمان همخوان باشد.

برای مثال، ممکن است شما از دیدن فیلم و یا تاکشوها یا مستندها لذت ببرید. این به این معناست که اتفاقات با جملاتی که می‌شنوید از این طریق بهتر برایتان تداعی می‌شود. بنابراین بهتر است از منابعی مثل TED TALK استفاده کنید. این منبع هم به صورت اپلیکیشن و هم وبسایت در دسترس شماست. منبع دیگر وبسایت یا اپلیکیشن Liz است که مهارت‌های مختلف آیلتس از جمله تکنیک‌ها ی اسپیکینگ آیلتس را به صورت ویدیو آموزش می‌دهد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که یادگیرنده بصری بودن به این معنا نیست که صد در صد دریافت اطلاعات شما باید ازطریق مشاهده باشد بلکه حتما در هر صورت ،کتاب خواندن و شنیدن را از یاد نبرید. در میان پادکست‌ها و منابع شنیداری، حتما از اپلیکیشن و وبسایت‌هایی مثل English 6 mins و  CastBox بهره ببرید. مزیت این نوع پادکست‌ها این است که علاوه‌ بر شنیدن، به متن هم دسترسی دارید و می‌توانید املای کلمات و علائم نگارشی را بررسی کنید که در مهارت رایتینگ نیز دچار مشکل نشوید. در میان سایر منابع مفید برای تقویت تکنیک های اسپیکینگ آیلتس ما به شما پکیج اختصاصی آیلتس مترز برای مهارت اسپیکینگ را مرفی می کنیم که از هر نظر تمام منابع مورد نیاز برای موفقیت در آزمون اسپیکینگ آیلتس را به صورت یکجا در اختیار شما عزیزان قرار می دهد.

پکیج موفقیت در آزمون اسپیکینگ آیلتس مترز IELTSMatters Speaking Success Package

مشاهده ویدیو

 

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات 2.5 / 5. تعداد امتیازات: 2

بهترین و پرفروش ترین کتاب های سایت آمازون
بهترین و پرفروش ترین کتاب های سایت آمازون

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا