Writing

در رایتینگ آیلتس off topic ننویسید

یکی از مطالبی که باید در آزمون رایتینگ آیلتس به طور جدی به آن توجه کنیم دوری از آف تاپیک نوشتن می باشد. در این مقاله قصد داریم بیشتر راجب این موضوع صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

مقدمه

بدون شک یکی از اشتباهات متداولی که اکثر زبان آموزان به آن مرتکب می شوند، شروع به نوشتن رایتنیگ بدون توجه به تاپیک و بلافاصله بعد از دریافت موضوع می باشد. همیشه دانشجویانی که برای پلن کردن انشا وقت می گذارند، رایتینگ های بهتری تحویل می دهند. به یاد داشته باشید که بدون پلن کردن، امکان دریافت نمره ی بالاتر از 7 را نخواهید داشت.

نوشتن رایتینگ تسک 2 Task بدون پلن کردن، مثل سرهم کردن یک میز کار حرفه ای بدون نقشه است. نصف میز را سرهم می کنید، بعد وسط کار می بینید که پیچ را اشتباه بسته اید و آن را دوباره باز می کنید و می بندید. یک پلن خوب باید مانند نقشه ای باشد که شما را راهنمایی کند و به همان جایی برساند که ممتحن آیلتس می خواهد. هر جمله باید هدف داشته باشد. مانند انشاهای مدرسه در ایران نباید رایتینگ خود را وجبی بنویسید. در این صورت نمره ی مناسبی نخواهید گرفت.

به یاد داشته باشید که اگر رایتینگ شما از نظر لغت و گرامر عالی هم باشد، اگر جواب سوال را درست ننوشته باشید (رایتینگ خود را به درستی پلن نکرده باشید) یک چهارم نمره آیلتس خود را از دست می دهید.

خارج از موضوع ننویسید

یک عامل بسیار مهم در رایتینگ داشتن unity یا انسجام درون یک پاراگراف می باشد که می تواند در آزمون رایتینگ آیلتس تفاوت بین نمره ۶ و ۷ را مشخص کند.

به طور مثال اگر شما در متن خود از پیچیده ترین ساختارهای گرامری استفاده کرده باشید و کلی کلمات less common  هم نوشته باشید اما پاراگراف های شما unity نداشته باشد یا به قول معروف off topic باشن، ممتحن بیشترین نمره ای که احتمالا به شما خواهد داد نمره ۶ هستش و شما بخش زیادی از نمره رو از دست میدید.

حال این نداشتن unity و یا off topic بودن یعنی چی؟ ببینید فرض کنید شما میخواید یک پاراگراف در مورد اینکه مادرتون آشپز خوبیه بنویسید و خب این رو در topic sentence خودتون مشخص میکنید و پاراگراف خودتون رو به این شکل شروع میکنید:

My mother is a good cook

 

وقتی که من به عنوان ممتحن این جمله رو در اول پاراگراف شما ببینم دیگه انتظار دارم کل اون پاراگراف در مورد آشپزی مادرتون نوشته شده باشه. حالا فرض کنید شما این جمله رو هم در انتهای پاراگراف خودتون نوشته باشید:

My sister is also a good cook

خواهرم هم آشپز خوبیه.

خب من به محض اینکه این جمله رو در پاراگراف شما ببینم این پاراگراف رو به عنوانoff topic تشخیص میدم چون پاراگراف قرار بود در مورد آشپزی مادرتون باشه و نه خواهرتون و شما به همین راحتی بخش زیادی از نمره خودتون رو از دست میدید و این اشتباهیه که متاسفانه بیشتر زبان آموزان انجام میدن و بعد هم تعجب میکنن که چرا نمرشون هیجوقت از ۶ بالاتر نمیره.

 

در مثال بالا اگر بخوایم در مورد آشپزی خواهرتون هم صحبت کنید باید پاراگراف رو اینطوری شروع کنید:

My mother and my sister are good cooks

 

پس میبینید که چقدر این نکته مهمه در رایتینگ مهم اسا و اصلا اینطوری نیست که ما همینطوری شروع کنیم به نوشتن و هرچی که دلمون خواست بنویسیم. لطفا خیلی به این نکته دقت داشته باشید. پیشنهاد من اینه که وقتی شروع میکنید به نوشتن topic sentence پاراگراف خودتون رو خیلی specific ننویسید که در ادامه بتونید با دست بازتر متن خودتون رو ساپورت کنید.

حتما برای نوشتن رایتینگ خود برنامه ریزی کنید

برای نوشتن رایتینگ تسک 2 آیلتس شما 40 دقیقه زمان دارید. حتی اگر 10 دقیقه برای پلن کردن وقت بگذارید و 5 دقیقه وقت برای چک نهایی، در آخر 25 دقیقه برای نوشتن essay زمان دارید.

میانگین 250 لغت می شود حدودا 12 خط، بنابراین برای هر جمله 2 دقیقه زمان خواهید داشت. زمانی که برای رایتینگ خود پلن داشته باشید، جایگاه دقیق جمله و ارتباط هر جمله با دیگری را به خوبی خواهید دانست.

در رایتنیگ خود از نوشتن لغات تکراری پرهیز کنید

یکی دیگر از مشکلات رایج دانشجویان آیلتس این است که کلمات را تکرار می کنند به ویژه کلمات سوال را دوباره و دوباره تکرار می کنند. این ضعف امتیاز ما را برای واژگان پایین می آورد، زیرا نشان می دهد که ما نمی توانیم مترادف ها را استفاده کنیم. یک راه حل برای این مشکل شناسایی کلمات در سوال است که ممکن است ما بیش از یک بار در این مورد از آن استفاده کنیم.

کلام آخر

هرچقدر بیشتر پلن کردن را تمرین کنید و سعی کنید مرتبط با تاپیک بنویسید، بهتر و سریع تر می توانید جملات رایتینگ خود را بنویسید و آنها را به هم مربوط کنید. و این همان چیزی است که ممتحن آیلتس از شما می خواهد.

معرفی منابع مرتبط

همچنین، اگر در احساس می کنید در یافتن ایده در آزمون آیلتس با مشکل مواجه هستید، ما کتاب های زیر را به شما پیشنهاد می کنیم:

  1. دانلود کتاب شگفت انگیز Ideas for IELTS writing
  2. دانلود رایگان کتاب Ideas for IELTS topics
  3. دانلود کتاب Ideas for IELTS essay topics استاد لیز-IELTS with Liz
  4. دانلود کتاب IELTS IDEAS-Topic Ideas for All Question Types With More Than 100 Essays
  5. دانلود رایگان کتاب 1000Quick Writing Ideas

معرفی مقالات مرتبط

در پایان، پیشنهاد می کنیم دیگر مقالات سایت بزرگ آیلتس مترز در مورد آزمون رایتینگ آیلتس را مطالعه بفرمایید:

  1. نحوه ایده پردازی در آزمون رایتینگ آیلتس
  2. هر آنچه که باید درمورد آزمون رایتینگ جنرال آیلتس بدانیم + 6 نکته بسیار ضروری
  3. هر آنچه که باید درمورد آزمون رایتینگ آکادمیک آیلتس بدانیم + 6 نکته بسیار ضروری

مشاهده ویدیو 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

بهترین و پرفروش ترین کتاب های سایت آمازون
بهترین و پرفروش ترین کتاب های سایت آمازون

Written by Ahmad Jahangardi

He as a CEO and supervisor at IELTSMatters Official got his M.A degree in English Teaching. He is both an English teacher and IELTS instructor

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا