Reading

راه های تقویت تندخوانی در آزمون ریدینگ آیلتس

یکی از دغدغه های اصلی زبان آموزان به خصوص زبان آموزان آیلتس تند خوانی متون می باشد. در این مقاله تلاش خواهیم کرد تا این موضوع را باهم بررسی کنیم.

مقدمه

همانطور که مطلع هستید زبان انگلیسی یکی از زبان های زنده دنیا است و در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می گیرد، می توان گفت یادگیری زبان انگلیسی دغدغه افراد زیادی است. حال در این بین دقت داشته باشید یکی از ۴ مهارت اصلی آزمون ریدینگ است که با دقت مورد آزمایش قرار می گیرد و برای موفقیت در این آزمون نفس گیر علاوه بر دارا بودن دامنه واژگان وسیع، زبان آموزان موفق باید بتوانند متون را با سرعت کافی بخوانند و متوجه شوند زیرا زمان در این آزمون محدود است. اگر از ما بپرسید بزرگ ترین دشمن شما در آزمون آیلتس چیست؟ قطعا یکی از پاسخ های ما به این سوال این کلمه است: “زمان”

در ادامه تلاش خواهیم داشت تا به نکات مهم در زمینه تندخوانی اشاره کنیم. با ما همراه باشید

سریع خواندن برای یادگیری زبان انگلیسی

یکی از مهمترین مواردی که در تقویت مهارت ریدینگ برای یادگیری زبان انگلیسی می تواند حائز اهمیت باشد، خواندن و خواندن بیشتر است. به طوری که لازم است در بعضی مواقع افراد این امر را به یکی از عادت های روزانه خود تبدیل کنند و این امر را به عنوان یک هدف در برنامه روزانه خود بگنجانند. در ابتدای کار می‌ توانید روزی یک ربع تا نیم ساعت را به مطالعه انگلیسی اختصاص دهید و کم کم این زمان را بنا به میل خود افزایش دهید. حال در اینجا می‌ توان گفت سرعت خواندن زبان انگلیسی جزو مواردی است که بسیار حائز اهمیت می باشد.

با این حال به طور حتم هر چه عبارت های بیشتری بدانید، خواهید توانست سریع تر و بهتر خواندن زبان انگلیسی را انجام دهید. بنابراین می توان گفت افزایش دامنه لغات باید به حد مطلوب برسد. در هنگام خواندن یک متن با وجود اینکه حجم وسیع اطلاعات ارائه می شود پس لازم است از خواندن سرعتی استفاده کنید که این امر با تمرین زیاد بوجود می آید. دقت داشته باشید یکی از روش های تندخوانی، خواندن بی صدا می باشد به گونه ای که می توانید برای این امر تنها از چشم خود برای خواندن کلمات استفاده نمایید.

ویژگی های تندخوانی در یادگیری زبان انگلیسی

تندخوانی یکی از مواردی است که می‌ تواند به افراد کمک کند تا ایده اصلی متن را دریافت کنند؛ با این حال می‌ توان گفت این شیوه برای پاسخ دادن به سوال هایی که محتوای کلی متن یا ایده اصلی نویسنده را می پرسد می تواند مفید باشد. مثلا دقت داشته باشید می‌ توانید برای اینکه در پاسخ دادن به سوالات ریدینگ آیلتس موفقیت چشمگیری به دست آورید، ابتدا متنی را اسکن کنید و سپس اطلاعات خاصی را به شکل کلمه، عبارت و غیره در آن پیدا کنید. بعد از این در حالی که این مطلب را می خوانید به محض یافتن اطلاعات مورد نظر باید از ادامه خواندن دست بکشید. با این حال می توانید به بهترین نحو به سوالات ریدینگ آیلتس پاسخ دهید. در هنگام پاسخ دادن به سوال های متن در آیلتس نیز بهتر است ابتدا سوال ها را بخوانید و پس از آن به سراغ متن بروید، با این حال خواهید توانست به راحتی درک کنید که چه چیزی از شما خواسته شده است و باید به دنبال چه چیزی باشید.

آموزش چند تکنیک برای تندخوانی در زبان انگلیسی

 

دایره لغات (دامنه واژگان) خود را افزایش دهید.

یکی از دلایل کندخوانی مواجهه شدن با واژگانی که معنی آن ها را نمی دانید و ممکن است به این خاطر اطلاعات اصلی متن را متوجه نشوید. برای بالا بردن دامنه واژگان، بیشتر بخوانید و اگر معنی کلمه ای را نمی دانید. در فرهنگ لغت چک کنید. اگر متون تخصصی (مثل پزشکی) می خوانید. بهتر است از قبل با اصطلاحات مربوط به آن زمینه، آشنایی داشته باشید. هم چنین خواندن وسیع متون روی زمینه ها و موضوعات مورد علاقه، باعث می شود که دایره واژگان خوبی داشته باشد.

در انتخاب متن دقت کنید

برای تمرین تندخوانی بهتر است در ابتدا متونی را انتخاب کنید که از سطح فعلی شما ساده تر است. و یا اینکه از کتاب ها و منابع درسی خودتان استفاده کنید البته اگر قرار نیست برای امتحان و یا آزمون خاصی بخوانید. انتخاب دیگر شما می تواند کتاب ها و متونی باشد که از قبل خوانده اید و دوست دارید دوباره آن ها را مرور کنید.

یادداشت برداری کنید

اگر هدف شما از خواندن یک متن درک کامل آن است. پس پردازش متنی و نت برداری بهترین ابزار است. پس از تندخوانی، زمانی را برای تفکر و تأمل بر روی آنچه که خوانده اید، بگذارید. سپس اطلاعات اصلی آن متن را بنویسید و یا اینکه با یکی از دوستان خود راجع به آن صحبت کنید.

از skimming استفاده کنید

مهارت Skimming درست مثل تماشای تبلیغ یک فیلم است. شما با دیدن تبلیغ یک فیلم می توانید به کلیات و موضوع فیلم پی ببرید هر چند از جزییات آن اطلاعی نداشته باشید. با استفاده از این تکنیک می توانید به کلیات موضوع یک متن پی برده و نیازی به پرداختن جزئیات آن ندارید. برای استفاده از این تکنیک مراحل زیر را انجام دهید:

۱. عنوان و اولین پاراگراف را بخوانید.

۲. همه عنوانهای اصلی و فرعی را بخوانید.

۳. اولین جمله از چند پاراگراف را بخوانید.

۴. به کلمات بولد (برجسته)، کج، نمودارها، لیست ها و تصاویر دقت کنید.

۵. چشمان خود را روی متن بلغزانید و روی کلماتیکه نمی دانید مکث کنید.

۶. سعی کنید مفهوم اصلی متن را بفهمید. برای این منظور ساده ترین کار پاسخ به این پنج کلمه است: چه کسی؟ چه چیزی؟ کجا؟ کِی؟ چرا؟

مهارت Scanning را فراموش نکنید

در جریان اسکن کردن متن نیز ما چشمان خود را روی متن حرکت می‌دهیم و بدون اینکه بخواهیم تک تک کلمات را بخوانیم در جستجوی واژگانی می‌گردیم که بر اطلاعات مورد نظر ما منطبق و یا به آن‌ها نزدیک است. با انجام این کار ما بدون اینکه نیاز باشد تمام متن را بخوانیم اطلاعات مورد نظر خود را از آن استخراج می‌کنیم.

پس از آنکه جایگاه تقریبی اطلاعات مورد نظر خود را یافتیم می‌توانیم سرعت مطالعه را کاهش دهیم و متن را بطور معمولی یا در همان حالتِ close reading مطالعه کنیم و اطلاعات مطلوب خودمان را بطور دقیق کسب کنیم.

معرفی منابع مرتبط

اما اگر احساس می کنید مطالب بالا کافی نیست، می توانید کتاب زیر را در این زمینه از سایت بزرگ آیلتس مترز مطالعه کنید:

دانلود رایگان کتاب Speed Reading

معرفی مقالات مرتبط

در پایان، پیشنهاد می کنیم دیگر مقالات سایت بزرگ آیلتس مترز در مورد آزمون ریدینگ آیلتس را مطالعه بفرمایید:

هر آنچه که باید درمورد آزمون ریدینگ آیلتس بدانیم + 8 نکته بسیار ضروری

مشاهده ویدیو:

همچنین در همین رابطه پیشنهاد می کنیم ویدیوی آموزشی زیر را مشاهده بفرمایید:

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد امتیازات: 1

بهترین و پرفروش ترین کتاب های سایت آمازون
بهترین و پرفروش ترین کتاب های سایت آمازون

Written by Ahmad Jahangardi

He as a CEO and supervisor at IELTSMatters Official got his M.A degree in English Teaching. He is both an English teacher and IELTS instructor

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا