Speakingهمه

نحوه تقویت تلفظ در زبان انگلیسی

در این مقاله سعی خواهیم کرد تا راه های تقویت تلفظ در زبان انگلیسی را باهم بررسی کنیم

مقدمه

بدون شک تلفظ صحیح وازگان در زبان انگلیسی یک مزیت بسیار بزرگ برای تمام زبان آموزان که سعی دارند این زبان را فراگیرند به حساب می آید، اما از سوی دیگر تسلط کافی بر تلفظ صحیح لغات انگلیسی و جملات یک چالش بسیار بزرگ برای تمام زبان آموزان به شمار می آید. آنچه شما هم حتما بارها با آن رو به رو شده اید، تعداد زیاد زبان آموزانی است که دارای دامنه واژگان بسیار خوب و مهارت کافی در مهارت های ریدینگ و رایتینگ هستند، اما با لهجه ای بسیار بد و غیر حرفه ای واژگان انگلیسی را تلفظ می کنند، طوری که شنوندگان متوجه حرف هایشان نمی شوند.

اغلب اوقات، کلمات، آن گونه که شما تصور می کنید، تلفظ نمی شوند، زیرا زبان انگلیسی ترکیبی از بسیاری از زبان های دیگر است و مجموعه صداهای منحصر به فرد را در خود جای داده است. در صورتی که با تلفظ صحیح لغات آشنا نباشید و آنها را اشتباه ادا کنید در مواردی نشان از ضعف تسلط شما در استفاده از کلمات دارد و یا حتی ممکن است کلمه ای که با اشتباه تلفظ می کنید معنای دیگری در زبان انگلیسی داشته باشد و معنای مورد نظر شما را به مخاطب منتقل نکند.

اما به منظور تقویت و آموزش تلفظ زبان انگلیسی چه باید کرد؟ در این مقاله قصد داریم تا چند راهکار مطمعن که با استفاده از آنها می توانید به سرعت تلفظ خود را تقویت کنید را به شما زبان آموزان عزیز آموزش دهیم. با ما همراه باشید…..

واژگان را با صدای بلند تلفظ کنید

وازگان را با صدای بلند تلفظ کنید

یکی از موثرترین روش ها، تلفظ واژگان با صدای بلند می باشد.  زمانی که بسامد و آهنگ کلمه ای در فضای اتاق یا هر فضای دیگری منعکس می شود شما می توانید ضمن برقراری ارتباط با آن کلمه همچنین درست یا صحیح بودن تلفظ آن را نیز دریابید. در مواردی هم می توانید صحبت هایتان را ضبط کرده  و پس از تطبیق آنها با نمونه های واقعی اشتباهات لفظی را در این زمینه اصلاح کنید.

این کار را می توانید با یادداشت برداری از کلماتی که اشتباهی تلفظ کرده اید انجام دهید. از طرفی  شنیدن صدای خودتان ضمن حس خوبی که دارد شما را برای تکرار و تداوم این رویه بیشتر مقید می سازد. از همین رو کارشناسان این حوزه معتقد هستند که فرد در آموزش تلفظ زبان انگلیسی بهتر است ضمن یادداشت برداری و تکرار و تمرین نقاط ضعف موجود را اصلاح کند و در این صورت می تواند پیشرفت محسوسی در آموزش تلفظ زبان انگلیسی داشته باشد.

به طور مستمر با یک فرد native یا فردی که دارای تلفظ مناسب است مکالمه کنید

به طور مستمر با یک فرد native یا فردی که دارای تلفظ مناسب است مکالمه کنید
به طور مستمر با یک فرد native یا فردی که دارای تلفظ مناسب است مکالمه کنید

داشتن مکالمه با فردی که زبان انگلیسی، زبان مادری اوست و یا فردی که کلمات را به خوبی تلفظ می کند، می‌تواند به شما کمک کند بهتر زبان انگلیسی را یاد بگیرید. می‌توانید از دوست خود بخواهید در صورت اشتباه صحبت کردن، جملات شما را تصحیح کند. برای یادگیری می‌توانید از سایت penpal استفاده کنید و فردی را بیابید تا با شما صحبت کند. اگر به کلاس زبان می‌روید، می‌توانید از معلم خود بخواهید تا در پیدا کردن آن فرد به شما کمک کند. به احتمال زیاد معلم شما از سایت‌های آموزش زبان که این قابلیت را داشته باشند، باخبر است.

تقلید صدا را فراموش نکنید

تقلید صدا را فراموش نکنید

فیلم های انگلیسی ببینید. موزیکهای انگلیسی بشنوید. از هنر پیشه، بازیگر، استاد زبان و یا حتی یکی از دوستان خود که لهجه خوبی دارد و روی شما تاثیر مثبتی می گذارد تقلید کنید و آنها را الگوی خود قرار دهید. انها می توانند کمک بزرگی برای تقویت لهجه شما باشند و همچنین می توانند شما را مرحله به مرحله تا رسیدن به جایگاه خود کمک کند.

از تند حرف زدن به شدت پرهیز کنید

از تند حرف زدن به شدت پرهیز کنید

اگر می خواهید تلفظ خود را تقویت کنید، باید ابتدا سعی کنید تا شمرده شمرده کلمات را تلفظ کنید. بسیاری از کسانی که به نوعی در پی یادگیری زبان انگلیسی هستند اینطور گمان می کنند که یادگیری زبان انگلیسی صرفا به معنای سریع صحبت کردن و ردیف کردن شتابزده کلمات پشت سر هم می باشد.

در آموزش تلفظ زبان انگلیسی بر این نکته تاکید شده است که صحبت کردن سریع می تواند عادات بد زبان آموزان را تقویت کند و از همین رو لازم است تا با آرامش و تمرکز بیشتری کلمات مورد نظرتان را تلفظ کنید. شمرده شمرده حرف زدن فرصت بیشتری برای تنفس و همچنین زمان بیشتری را در اختیار دارید تا با تمرکز و نیز جمله سازی مناسبی در دیالوگ ها و بحث های مختلف شرکت کنید. این کار همچنین توان اندیشیدن شما را نیز افزایش می دهد و می توانید تصمیمات منطقی و سنجیده تری در مورد کاربرد کلمات و تاثیر آنها اتخاذ نمایید.

صدای خود را ضبط کنید

صدای خود را ضبط کنید

یکی از روش های مناسب دیگر در این زمینه ضبط صدا است. صدای خود را حین خواندن یک متن ضبط کنید. در ابتدا شاید گوش کردن به صدای خودتان برایتان کمی ناخوشایند باشد اما به زودی به آن عادت خواهید کرد زیرا اغلب افراد از صدای خودشان راضی نیستند. همانگونه که قبلا نیز گفتیم تقلید کردن از صدای افراد انگلیسی زبان و ضبط صدای خودتان به همراه تقلید تا حد زیادی می تواند فرایند تلفظ شما را بهبود ببخشد.

پادکست گوش کنید

پادکست گوش کنید

اگر ترجیح می دهید تا از طریق فایل های شنیداری و پادکست های صوتی تلفظ صحیح کلمات را یاد بگیرید توصیه می کنیم این پادکست ها را از وب سایت های گوش کرده و یا دانلود کنید. این وب سایت ها به تنهایی مشتمل بر  بیش از چند صد پادکست مناسب برای آموزش تلفظ زبان انگلیسی را در اختیار شما قرار می دهند که در نوع خود آرشیو ارزشمندی برای این کار به شمار می رود. البته کتاب های بسیار زیادی نیز در این زمینه موجود می باشند که می توانید در سایت آیلتس مترز، اکثر این منابع را به راحتی دانلود کنید.

اشتباهات خودتان را اصلاح کنید.

اشتباهات خودتان را اصلاح کنید.

در هر مرحله ای که باشید می توانید با حذف و اصلاح اشتباهاتتان از تکرار آنها جلوگیری کنید. این کار از طریق تکرار و تداوم صورت می گیرد. زمانی که پذیرفتید در مواردی تلفظ برخی کلمات برایتان دشوار و یا غیر قابل فهم است می توانید از یادگیری تلفظ اصلی آنها همین کلمات را دوباره با تلفظ واقعی مورد استفاده قرار دهید. بازی کردن با کلمات در جملات مختلفی که می سازید می تواند روش مناسبی به منظور قوام یافتن و بسط بیشتر دایره معلوماتتان در حوزه آموزش تلفظ زبان انگلیسی باشد.

بنابراین توصیه می کنیم که هیچ گاه از اشتباه کردن بیم نداشته باشید بلکه با اصلاح اشتباهات قبلی گام بلندی را برای تسلط بر تلفظ این کلمات بردارید.

معرفی منابع مرتبط

در پایان لازم است یادآوری کنیم سایت بزرگ آیلتس مترز در جهت آموزش تقویت تلفظ زبان انگلیسی منابع گسترده ای را در اختیار شما زبان آموزان عزیز قرار داده که برخی از بهترین آنها را در زیر مشاهده می فرمایید:

  1. دانلود رایگان کتاب Better English Pronunciation
  2. دانلود رایگان مجموعه English Pronunciation in Use
  3. دانلود رایگان کتاب Test Your Pronunciation

مشاهده ویدیو:

همچنین در همین رابطه پیشنهاد می کنیم ویدیوی آموزشی زیر را مشاهده بفرمایید:

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد امتیازات: 1

بهترین و پرفروش ترین کتاب های سایت آمازون
بهترین و پرفروش ترین کتاب های سایت آمازون

Written by Ahmad Jahangardi

He as a CEO and supervisor at IELTSMatters Official got his M.A degree in English Teaching. He is both an English teacher and IELTS instructor

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا