Listeningهمه

نحوه تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی

در این مقاله سعی داریم تا به شما آموزش دهیم که چگونه مهارت لیسنینگ خود را تقویت کنید

مقدمه

مهارت لیسنینگ یا شنیداری یکی از چالش برانگیز ترین مهارت های زبان انگلیسی می باشد و معمولا بسیاری از زبان آموزان حتی در سطوح بالا در یادگیری آن با مشکل مواجه هستند. این مهارت در افزایش سطح زبان شما تاثیر شگرفی دارد، زیرا به طور مستقیم به توانایی درک مطلب مربوط شده و بر دیگر مهارت‌ها نیز اثر می‌گذارد. همچون مهارت خواندن، مهارت شنیداری نیز اغلب در مراحل اولیه یادگیری زبان شکل می‌گیرد و تسلط در آن به تقویت مهارت نوشتاری و گفتاری می‌انجامد. شما از طریق این مهارت با نحوه بیان کلمات، تلفظ صحیح آن‌ها، تاکیدهای عبارات و به طور کلی نحوه رساندن معنا در زبان مقصد آشنا می‌شوید و به نوعی آن زبان به بخشی از جهان ذهنی شما تبدیل می‌شود.

مهارت شنیداری نه تنها به فهم جهان و آدم‌ها کمک می‌کند، بلکه بر مهارت‌های اجتماعی شما نیز اثری عمده دارد. افرادی که در این مهارت تسلط کافی داشته باشند، با سرعت و سهولت بیشتری می‌توانند به زبان انگلیسی صحبت کنند. به عبارت دیگر شما می‌توانید از طریق تقویت مهارت شنیداری، اعتماد به نفس و توانایی خود را برای بیان آنچه در ذهنتان است نیز افزایش دهید، زیرا با رویه‌های کلی زبان مقصد در هنگام بیان مطالب آشنایی دارید.

 

در ادامه تلاش خواهیم کرد تا با بررسی کنیم و ببینیم که بهترین راه های تقویت کردن مهارت لیسنینگ در سریع ترین زمان ممکن شامل چه مواردی می شود.

 

 مهارت شنیداری خود را چگونه تقویت کنیم؟

 

تقویت مهارت شنیداری تقریبا نسبت به دیگر مهارت‌ها ساده‌تر و در دسترس‌تر است. شما می‌توانید به صورت کاملا رایگان و به تنهایی تسلطی کاملا حرفه‌ای را در این زبان کسب کنید. بدین منظور باید از منابعی که به طور روزانه به آن‌ها دسترسی دارید، حداکثر استفاده را برده و با تمرکز و اراده‌ای حقیقی به تمرین روزانه و مکرر بپردازید. برای افزایش بهره‌وری و یادگیری تکنیک‌های مهم یادگیری و تقویت زبان انگلیسی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تقویت لیسنینگ با تماشای فیلم و سریال انگلیسی

تقویت لیسنینگ با تماشای فیلم و سریال انگلیسی

یکی از رایج‌ترین روش‌های تقویت مهارت شنیداری زبان انگلیسی تماشای فیلم و سریال است. در واقع شما می‌توانید از طریق تماشای فیلم‌ها و سریال‌ها توانایی درک مطلب خود را افزایش داده و جهان انگلیسی زبان را به نحو عمیق‌تری درک کنید. حتما در اطراف خود مشاهده کرده‌اید که افرادی که مدت زمان طولانی را به تماشای فیلم و سریال انگلیسی زبان می‌گذرانند، تسلط بهتری در این زبان پیدا می‌کنند. با این حال بهتر است بدانید که تماشای فیلم و سریال به منظور یادگیری زبان انگلیسی تفاوت عمده‌ای با حالت عادی دارد. در حالت عادی شما فهمی کلی از زبان مقصد پیدا می‌کنید، در حالیکه با به کارگیری چندین تکنیک ساده می‌توانید به طور ویژه مهارت شنیداری خود را تقویت کنید.

 

مهم‌ترین تکنیکی که در این زمینه باید به آن عمل کنید این است که فیلم یا سریالی مورد علاقه خود را انتخاب کنید. بار نخست آن را با زیرنویس فارسی تماشا کنید و صرفا به فهم کلی داستان و یا معنای حرف‌ها توجه کنید. بار دوم همان فیلم یا سریال را با زیرنویس انگلیسی دیده و این بار به نحوه تلفظ کلمات و بیان عبارات دقیق شوید. بار سوم بدون هیچ زیرنویسی به تماشای فیلم یا سریال مورد نظر مشغول شده و سعی کنید دقت کنید که به طور مثال افراد هنگام بیان یک جمله بر روی کدام کلمات تاکید می‌کنند

تقویت لیسنینگ با گوش کردن روزانه به پادکست

تقویت لیسنینگ با گوش کردن روزانه به پادکست

مدت زیادی نیست که پادکست‌ها در فضای مجازی گسترش یافته و مخاطبین زیادی را به خود جذب کرده‌اند. با این حال نمی‌توان از لذت گوش سپردن به آن‌ها در طول روز صرف نظر کرد. شاید شما هم نام پادکست‌های معروف فارسی همچون چنل‌بی یا رادیو چهرازی را شنیده و یا بارها و بارها به هر اپیزود گوش کرده‌اید. اما جالب است بدانید که پادکست‌ها می‌توانند نقش بسیار مهمی در تقویت مهارت شنیداری شما بازی کنند. کافیست چندین پادکست مناسب را انتخاب کرده و هر روز یک اپیزود از آن را بشنوید. توجه داشته باشید که نیازی نیست تا حتما معنای تمامی لغت‌های گفته شده را متوجه شوید، بلکه هدف، آشنایی بیشتر شما به زبان انگلیسی و عادت به لحن و آوای کلمات آن است. حتی می‌توانید پس از مدتی اپیزودهای مورد علاقه خود را چندین و چندباره شنیده و جملات آن را تکرار کنید تا به خوبی بر آن مسلط شوید و مهارت گفتاری خود را نیز بهبود ببخشید.

 

تقویت لیسنینگ با گوش کردن به موزیک انگلیسی

تقویت لیسنینگ با گوش کردن به موزیک انگلیسی

موسیقی در زندگی بسیاری از ما نقشی محوری بازی می‌کند، در واقع اغلب افراد عادت دارند که هنگام انجام کارهای روزمره خود مانند رانندگی، ورزش، پیاده‌روی، آشپزی و… به موزیک‌های مورد علاقه‌شان گوش دهند. جالب است بدانید که گوش کردن به موزیک‌های انگلیسی‌زبان می‌تواند تاثیر مهمی در تقویت مهارت شنیداری شما داشته باشد. شما می‌توانید از طریق چند تکنیک ساده، بیشترین بازدهی را از گوش کردن به موزیک‌های انگلیسی داشته باشید. پیش از هرچیز موزیک را در تمامی اوقات فراغت خود پخش کنید و بگذارید به عنوان صدایی در پس زمینه عمل کرده تا گوش شما به شنیدن آن عادت کند. پس از مدتی متن آهنگ را از طریق جستجوی اینترنتی پیدا کرده و هنگام گوش دادن به آهنگ همزمان به متن آن و نحوه بیان هر کلمه توجه کنید. شما می‌توانید با تمرین کافی همزمان از روی متن و پس از حفظ کردن آن، بدون متن همراه با آهنگ بخوانید تا تلفظ واژگان در ذهنتان تثبیت شود.

 

تقویت لیسنینگ با گوش کردن به کتاب صوتی

تقویت لیسنینگ با گوش کردن به کتاب صوتی

کتاب‌های صوتی یکی از جدیدترین اشکالی هستند که رواج پیدا کرده و محبوبیت زیادی در میان افرادی دارند که فرصت و یا علاقه‌ای به مطالعه کتاب‌های چاپی ندارند. جالب است بدانید که گوش کردن به کتاب‌های صوتی انگلیسی زبان می‌تواند تا حد زیادی بر مهارت شنیداری شما موثر باشد. کافیست کتاب‌هایی را متناسب با سطحی که قرار دارید، انتخاب کرده و به صورت روزانه به آن‌ها گوش دهید. همچون پادکست‌ها، نیازی نیست که معنای تمامی لغات موجود را بدانید، بلکه هدف از این کار، فهم کلی مطلب و عادت به طرز بیان جملات است.

 

تقویت لیسنینگ با نوشتن فایل‌های صوتی که می‌شنویم

تقویت لیسنینگ با نوشتن فایل‌های صوتی که می‌شنویم

فرقی نمی‌کند که در حال گوش دادن به پادکست، کتاب صوتی و یا موزیک باشید. در هر حالت، یکی از بهترین تمرین‌ها برای تقویت مهارت شنیداری، یادداشت برداری از شنیده‌هاست. در وهله اول می‌توانید برای سنجش مهارت‌های خود آغاز به نوشتن کرده و سپس در مقایسه با متن اصلی، متوجه نقص‌ها و یا اشتباهات خود شده و آن‌ها را اصلاح کنید. همچنین بهتر است که هنگام شنیدن اصطلاحات، لغات و یا دستورزبان‌های مهم، آن‌ها را یادداشت کنید تا در نوشته‌ها و یا مکالمات خود از آن‌ها استفاده کنید.

 

تقویت لیسنینگ با گوش کردن به لهجه‌های مختلف

تقویت لیسنینگ با گوش کردن به لهجه‌های مختلف

همانطور که می‌دانید لهجه‌های مختلفی در زبان انگلیسی همچون آمریکایی، بریتانیایی، استرالیایی و… وجود دارد. برای تقویت مهارت شنیداری خود بهتر است که با تمامی این لهجه‌ها آشنا شوید وتفاوت‌های آن‌ها را دریابید. به خصوص اگر در حال آمادگی برای آزمون آیلتس هستید، گوش کردن به فایل‌های صوتی با لهجه‌های متفاوت را در دستور کار خود قرار دهید. بدین منظور می‌توانید از کانال‌های خبری و یا مستندها استفاده کنید که توسط کشورهای مختلف انگلیسی زبان تولید می‌شوند، همچون:

– Planet Earth

سیاره زمین نام مستندی بسیار معروف از شبکه BBC با صداپیشگی David Attenborough است. صدای گرم و بیان استاندارد و صحیح بریتیش او موجب شده تا این مستند علاوه بر جذابیت مطالب، منبع بسیار مهمی برای آشنایی و تقویت لهجه بریتیش علاقه‌مندان در سراسر جهان باشد.

 

علاوه بر مواردی که ذکر شد، سایت آیلتس مترز مجموعه ای را برای شما آماده کرده که به وسیله آن می توانید هرچه سریع تر مهارت لیسنینگ خود را تقویت کرده و اگر مایل به شرکت در آزمون آیلتس نیز هستید می توانید با استفاد هاز این مجموعه خود را برای آن آماده کنید.

 معرفی منابع مرتبط

پکیج موفقیت در آزمون لیسنینگ آیلتس IELTSMatters Listening Success Package

 

مشاهده ویدیو

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات 3.4 / 5. تعداد امتیازات: 29

بهترین و پرفروش ترین کتاب های سایت آمازون
بهترین و پرفروش ترین کتاب های سایت آمازون

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا