Listening

هر آنچه که باید درمورد آزمون لیسنینگ آیلتس بدانیم + 5 نکته بسیار ضروری

آزمون لیسنینگ آیلتس یکی از 4 مهارت اصلی زبان انگلیسی و آزمون آیلتس می باشد که در این بخش قصد داریم نکاتی را در مورد این آزمون در اختیار شما زبان آموزان عزیز قرار دهیم.

مقدمه

آزمون لیسنینگ آیلتس به عنوان یکی از 4 مهارت اصلی آزمون بین المللی آیلتس طراحی شده است تا توانایی شنیداری شما را به شکل کامل و صحیح بسنجد. جالب است بدانید آزمون لیسنینگ اولین آزمونی است که در آیلتس با آن مواجه می شوید، یعنی می توانید با انرژی بیشتر و با تمرکز بهتر در این آزمون شرکت کنید. آزمون لیسنینگ آیلتس از دیگر مهارت های دیگر آزمون آیلتس سخت تر نیست و سوالات این آزمون طراحی شده اند تا بسنجد که آیا شما توانایی درک ایده ی اصلی، جزییات، نظر شخص یا اشخاص در حال صحبت، هدف از بیان مطلبی خاص و همچنین لهجه و گویش های مرسوم زبان انگلیسی را دارا هستید یا خیر. به همین دلیل سوالات لیسنینگ آیلتس طیف متنوعی از سوالات را در بر می گیرد تا تمامی این موارد پوشش داده شود. ارزیابی توانایی Listening در آزمون آکادمیک و جنرال یکسان می باشد.

توانایی شنیداری شما در آزمون آیلتس در 4 بخش مورد سنجش قرار می گیرد و در هر بخش شما باید به 10 سوال و در مجموع به 40 سوال پاسخ دهید. سوالات به گونه ای هستند که هر چه به جلو پیش روید سوالات نیز سخت تر می شوند. این به این معنی است که 10 سوال بخش اول لیسنینگ آیلتس بسیار ساده تر از بخش 3 می باشد. و شما باید مطمئن شوید سوال ساده ای که به راحتی می توانید به آن پاسخ دهید را از دست ندهید.

از شروع پخش نوار تا پایان آن و اتمام 4 بخش به طور معمول 30 دقیقه زمان خواهد برد. و اگر 10 دقیقه پایانی زمانی را که شما فرصت خواهید داشت تا پاسخ های خود را به برگه پاسخ انتقال دهید را به آن اضافه کنیم بخش لیسنینگ 40 دقیقه به طول می انجامد. هر بخش ممکن است خود به دو بخش تقسیم شود. به طور مثال بخش یک که دارای 10 سوال می باشد، می تواند در 2 نوبت پخش شود. بخش اول مربوط به 5 سوال اول خواهد بود و سپس پس از چند ثانیه قسمت دوم را خواهید شنید و 5 سوال بعدی را پاسخ خواهید داد. بنابراین شما فرصت کوتاهی خواهید داشت تا سوالات بعدی آن بخش را مرور کنید. این باعث می شود تا اگر در بخش اول آن نتوانستید لیسنینگ را دنبال کنید در بخش بعدی بتوانید به طور مثال از سوال 6 لیسنینگ را دنبال کنید. یا اینکه در بخش 4 لیسنینگ که یک مونولوگ بوده و موضوع آن علمی ست ممکن است مکثی در بین لیسنینگ نباشد و باید به 10 سوال آن همزمان با شنیدن نوار پاسخ دهید.

همزمان که به 4 بخش لیسنینگ آیلتس گوش می هید باید پاسخ هایتان را در دفترچه سوال بنویسید و در انتها آنها را به پاسخنامه منتقل کنید. هر پاسخ درست شما یک نمره خواهد داشت و جمع نمره ی خام یا Score Raw شما 40 خواهد بود و سپس به نمره ی آیلتس شما از 1 تا 9 تبدیل می شود.

بررسی هر 4 بخش آزمون لیسنینگ آیلتس

  1. در بخش اول این آزمون به طور معمول مکالمه ای بین دو نفر در زمینه مسائل روزمره اجتماعی اتفاق می افتد که می تواند به صورت تلفنی یا حضوری باشد. به طور مثال شخصی به هتل زنگ می زند و خواستار رزرو اتاق می باشد یا دانشجویی به خوابگاه دانشجویی زنگ می زند و متصدی خوابگاه اطلاعات او را دریافت می کند که همان پاسخ سوالات است همچون نام ، تلفن یا شغل او.
  2. در بخش دوم لیسنینگ آیلتس که باز هم موضوع آن اجتماعی و از مسائل روزمره خواهد بود ممکن است یک یا 2 نفر در آن حضور داشته باشند و راجب مسائل اجتماعی صحبت کنند. به طور مثال راجب موزه، سینما یا نحوی بهتر کردن پارک محله صحبت کنند.
  3. در بخش سوم لیسنینگ آیلتس که به عقیده برخی سخت ترین بخش لیسنینگ است مکالمه ای بین 2 تا چهار نفر صورت می گیرد و موضوع اصلی آن موضوعات آکادمیک و دانشگاهی ست. به طور مثال دانشجویی از استاد راهنمای خود در رابطه با پایان نامه خود سوال می کند و تبادل نظر راجب موضوع بحث انجام می پذیرد.
  4. بخش چهارم این آزمون که مونولوگ خواهد بود یک شخص راجب موضوعی علمی سخنرانی خواهد کرد. به طور مثال ممکن است راجب عمر نهنگ های قاتل در دریای قطب شمال اطلاعات علمی را ارائه دهد.

در کل 4 بخش در لیسنینگ آزمون آیلتس خواهید داشت و به عبارتی 4 فایل ضبط شده که 2 فایل آن مربوط به موضوعات و مسائل متعدد اجتماعی خواهد بود و 2 فایل دیگر مربوط به موضوعات آکادمیک و علمی خواهد بود.

برررسی انواع سوالات لیسنینگ آیلتس

  1. سوالات چند گزینه ای یا تستی (Multiple Choice)

این گونه سوالات از لیسنینگ آیلتس برای بسیاری همواره جزو سخت ترین سوالات بوده و پاسخ به آنها دشوارتر به نظر می رسد. زیرا معمولا شما همه گزینه ها را خواهید شنید و انتخاب از بین آنها سخت خواهد بود. در این گونه از سوالات لیسنینگ آیلتس سوالی می آید و به دنبال آن 3 گزینه زیر آن وجود دارد که باید گزینه صحیح را از بین آنها انتخاب نمایید. یا حتی ممکن است به جای سوال جمله ای داده شود و از شما خواسته شود از بین گزینه ها، گزینه ای که بهتر جمله را تکمیل می کند را انتخاب نمایید. همچنین گاها بیش از 3 گزینه برای سوالی خواهید داشت و از شما خواسته می شود برای مثال 2 گزینه را از لیست انتخاب نمایید که بسی دشوارتر به نظر می رسد که در این صورت 2 سوال به حساب می آید.

  1. مطابقت دادن (Matching)

در این نوع سوال لیسنینگ ،شما باید لیستی از مواردی که ذکر شده با لیستی از گزینه ها در صورت سوال را تطابق دهید یا مچ کنید. این نوع از سوالات تطبیقی آیلتس توانایی شما در درک جزییات یک مکالمه در زمینه های مختلف را مورد ارزیابی قرار می دهد. به علاوه این نوع سوالات به دنبال بررسی توانمندی شما در دنبال کردن مکالمه بین دو نفر و تشخیص نوع ارتباط اتفاقاتی که در لیسنینگ آزمون آیلتس می شنوید می باشد.

  1. عنوان گذاری نقشه، نمودار یا جدول (Plan, Map, Diagram Labeling)

در این گونه از سوالات لیسنینگ آیلتس، شما بر اساس فایل ضبط شده ای که می شنوید و اطلاعاتی که داده می شود، جدول، نمودار، نقشه ای را باید تکمیل نمایید و شما باید از بین گزینه های موجود در صورت سوال جواب را بیابید.

این سوالات به منظور سنجش توانایی شما در فهم مطالب و پیدا کردن ارتباط آنها با نقشه یا نمودار طراحی شده اند. اینکه شما توانایی و مهارت تشخیص عبارت های مرتبط با زمان، مکان و توصیف اشیا را دارا هستید. تعداد این سوالات نیز در بخش لیسنینگ آزمون آیلتس متفاوت و متغیر است.

  1. تکمیل خلاصه ی مطالب یک فلوچارت، جدول یا فرم (Form, Note, table or Flow-chart summary completion)

همانگونه که از اسم آن مشخص است در این نوع سوالات خلاصه ای از بخشی یا تمام مطالب ارائه شده در فایل ضبط شده را باید تکمیل نمایید. در حقیقت، خلاصه ای از فایلی که می شنوید، در پرسشنامه در مقابل شماست و شما باید جاهای خالی و قسمت های ناقص این خلاصه را با توجه به صحبت هایی که می شنوید تکمیل کنید. خلاصه مطالب می تواند بر روی کلیت مطالب و یا جزییات آن تمرکز داشته باشد.

  1. 5. کامل کردن جمله (Sentence Completion)

در این نوع سوالات لیسنینگ آیلتس به شما جملاتی داده می شود که خلاصه اطلاعات و مطالب کلیدی فایل شنیداری است و قسمتی از آن ناقص بوده که باید پر کنید. برای این نوع سوالات همواره محدودیت استفاده از کلمه وجود دارد و می تواند یک یا دو یا سه کلمه باشد. شما باید ابتدا با دقت صورت سوال و دستور العمل پاسخ به سوالات را بخوانید و به کار ببرید. و در پایان نیز بار دیگر پاسختان را چک کرده و مطمئن شوید نمره ای به دلیل محدودیت استفاده از کلمات از دست نداده اید. این سوالات تکمیل جملات توانایی و مهارت شما در تشخیص و تعیین اطلاعات کلیدی در هنگام شنیدن مکالمه یا سخنرانی را مورد ارزیابی قرار می دهد.

  1. سوالات پاسخ کوتاه (Short answer Question)

نوع دیگر از سوالات در لیسنینگ آزمون آیلتس وجود دارد که سوالی به شما داده می شود که نیاز به پاسخ کوتاه دارد که باید با توجه به آنچه می شنوید و اطلاتی که دریافت می کنید پاسخ دهید. برای این نوع سوال نیز محدودیت استفاده از کلمات وجود دارد و شما باید به دقت دستورالعمل این نوع سوالات را بخوانید. مکان، زمان و قیمت از جمله از اطلاعاتی است که پرسیده می شود. در این نوع سوال قابلیت شما در به یاد آوردن اطلاعات دقیق و جزییات ذکر شده مورد ارزیابی قرار می گیرد.

 5 نکته ضروری که در مورد آزمون ریدینگ آیلتس باید بدانیم

  1. نکته نخست اینکه در لحظه ی شروع بخش لیسنینگ نکاتی در خصوص اینکه چگونه به سوالات پاسخ دهید داده خواهد شد. و پس از آن مثالی پخش می شود و فرصتی کوتاه نیز برای خواندن و آشنایی کلی با سوالات به شما داده می شود. سپس پخش فایل ضبط شده بخش یک شروع خواهد شد و شما همچنان که به دقت در حال گوش کردن بدان هستید باید همزمان به سوالات پاسخ دهید. این روال برای 3 بخش بعدی نیز صورت می پذیرد.
  2. نکته دوم که هنگام توضیحات اولیه در شروع بخش لیسنینگ به آن اشاره می شود این است که فایل های ضبط شده تنها یک بار پخش می شود و You won’t hear it a second time.
  3. نکته ی سوم که بسیار حائز اهمیت است و به نوعی پوینت مثبت حساب می شود این است که سوالات به ترتیب اطلاعات بیان شده در لیسنینگ آیلتس ارائه شده است. شما می توانید با تمرکز به هر سوال آن را جواب داده و سپس به سراغ سوال بعد بروید. یعنی تا پاسخ سوال شماره یک عنوان نشود، پاسخ سوال دوم را نخواهید شنید.
  4. نکته دیگر این که شما باید گوش خود را به شنیدن لهجه های مختلف عادت دهید. چرا که در فایل های لیسنینگ آیلتس ممکن است از لهجه های مختلف امریکن، بریتیش، استرالیایی و نیوزیلندی و حتی گاها هندی یا شرق آسیا که تشخیص آن دشوار می شود استفاده شود.
  5. در آخر اینکه وقتی می خواهید پاسختان را در پاسخنامه وارد کنید به گرامر کلمات و نحوه ی صحیح نگارش آنها بسیار دقت کنید. زیرا غلط املایی و گرامری در آزمون آیلتس با از دست دادن نمره ی آن سوال همراه خواهد بود.

اما برای تقویت مهارت لیسنینگ آیلتس، منابع بسیار خوب و مناسبی در سایت بزرگ آیلتس مترز موجود می باشد که هم اکنون قصد داریم بخشی از این منابع ارزشمند را به شما زبان آموزان عزیز معرفی کنیم:

 

مشاهده ویدیو 

برای آشنایی بیشتر با آزمون ریدینگ آیلتس می توانید ویدیو زیر را ملاحظه بفرمایید:

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

بهترین و پرفروش ترین کتاب های سایت آمازون
بهترین و پرفروش ترین کتاب های سایت آمازون

Written by Ahmad Jahangardi

He as a CEO and supervisor at IELTSMatters Official got his M.A degree in English Teaching. He is both an English teacher and IELTS instructor

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا