Speaking

هر آنچه که باید درمورد آزمون اسپیکینگ آیلتس بدانیم + 6 نکته بسیار ضروری

در این مقاله ضروری ترین مواردی را که قبل از شرکت در آزمون اسپیکینگ باید بدانید را شرح خواهیم داد. لطفا با ما هماه باشید

مقدمه

همانطور که حتما مطلع هستید مهارت مکاله در زبان انگلیسی و یا اسپیکینگ یکی از اصلی ترین و مهم ترین مهارت های زبان انگلیسی و البته آزمون های بین المللی مانند آیلتس می باشد. آنچه که در آزمون اسپیکینگ آیلتس مورد ارزیابی قرار می گیرد کیفیت و نحوه مکالمه زبان آموز در تاپیک ها و شرایط مختلف می باشد. در واقع این آزمون نحوه استفاده شما از زبان انگلیسی زمانی که در حال صحبت کردن هستید را مورد ارزیابی قرار می دهد.

در هنگام آزمون، اگزیمنر یا ممتحن آیلتس تلاش دارد تا سطح واقعی مکالمه شما را بسنجد. همچنین لازم به ذکر است سنجش مهارت گفتاری یا اسپیکینگ برای هر دو نوع آزمون آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال یکسان است. در نهایت باید گفت آزمون اسپیکینگ آیلتس برای ارزیابی مهارت شما در معرفی خودتان و صحبت پیرامون تحصیلات و شغل شما انجام می‌گیرد.

ساختار اسپیکینگ آیلتس

در قسمت اسپیکینگ آزمون آیلتس، با توجه به این نکته که این آزمون کاملا به شکل شفاهی و یا به صورت مصاحبه رو در رو بین زبان آموز و ممتحن اجرا می شود، تمام مکالمات شما و ممتحن ضبط خواهد شد و بعدا مورد ارزیابی و نمره دهی قرار خواهد گرفت. به صورت کلی آزمون اسپیکینگ آیلتس از 3 بخش تشکیل شده است که هر یک دارای الگوی خاص بوده و برای سنجش توانایی گفتاری شما به روش های مختلفی طراحی شده اند.

در واقع در این 3 بخش، سوالات متفاوت با هدف اینکه توانایی گفتگوی شما در انواع متفاوت موضوع‌ها سنجیده شود از شما پرسش می‌شود و مهارت های زبانی شما در موقعیت های رسمی و غیر رسمی به چالش کشیده می‌شود. در نهایت لازم به ذکر است این آزمون به صورت کلی بین 11 تا 14 دقیقه به طول خواهد انجامید و شما باید سعی کنید در این 14 دقیقه خود و توانایی مکالمه خود را به اگزمینر ثابت کنید.

پارت اول آزمون اسپیکینگ

همانطور که در قسمت قبل بیان کردیم، آزمون اسپیکینگ آیلتس از 3 بخش تشکیل شده است که در هر بخش سعی خواهد شد توانایی مکالمه شما در شرایط مختلف سنجیده شود. در بخش اول اسپیکینگ ممتحن آیلتس در ایتدا خود را معرفی کرده و سپس اطلاعات شخصی شما، هویت و مدارک شناسایی شما را چک می کند. در واقع اگزمینر با پرسیدن این سوالات آسان تلاش خواهد داشت تا استرس شما کاهش پیدا کند و بتوانید برای ادامه بحث با اعتماد به نفس بیشتر به سوالات پاسخ دهید.

در بخش اول آزمون اسپیکینگ از شما سوالات عمومی درباره ی خود شما پرسیده و اینکه آیا در حال تحصیل یا کار هستید. سپس درباره ی تعدادی موضوعات آشنا همچون منزل, خانواده، کار، مطالعه، علایق و غیره از شما سوالاتی می پرسد. این قسمت حدود 4 تا 5 دقیقه طول می کشد و هدف از بخش اول Speaking بیشتر ارزیابی توانایی شما در برقراری ارتباط و توانایی بیان تجارب عمومی و اطلاعات روزمره است.

پارت دوم آزمون اسپیکینگ

در قسمت دوم آزمون اسپیکینگ آیلتس به شما زمان بیشتری داده خواهد شد و البته انتظارات بیشتری نیز از شما خواهند داشت. در واقع، در بخش دوم آزمون اسپیکینگ از زبان آموز انتظار می رود بتواند بیشتر و با کیفیت بهتر صحبت کند و برای انجام این کار باید بتوانید با توضیحاتی که در ادامه در مورد بخش دوم آزمون اسپیکینگ خواهم داد خود را برای این بخش آماده کنید. در بخش دوم اسپیکینگ آزمون آیلتس به شما کارتی (Cue Card) داده می شود که روی آن موضوعی نوشته شده است. شما یک دقیقه زمان دارید تا آماده شده و درباره ی هر آنچه که می خواهید بگویید فکر کنید.  سپس باید به مدت 2 دقیقه درباره آن موضوع صحبت کنید.

در بخش دوم این آزمون، بر روی کارت علاوه بر موضوعی که می خواهید صحبت کنید 3 سوال یا نکات (bullet points) وجود دارند که باید در حین صحبت به آنها پاسخ دهید یا راجب آنها صحبت کنید. هر چند ضرورتی ندارد به هر سه سوال یا نکات پاسخ دهید و می توانید از آنها برای ادامه دادن صحبت خود استفاده کنید. همچنین به شما یک مداد و یک کاغد داده خواهد شد تا در صورت نیاز در مدت یک دقیقه زمان آمادگی نوت بردارید. پس از پایان 2 دقیقه اگزمینر شما را متوقف کرده و یکی دو سوال درباره ی همان موضوع از شما می پرسد. این بخش بین 3 تا 4 دقیقه طول می کشد.

پارت سوم آزمون اسپیکینگ

در بخش سوم اسپیکینگ آیلتس که در واقع ادامه بخش دوم است بخش بحث و گفتگو یا discussion می باشد. اگزمینر سوالات بیشتری در ارتباط با موضوع بخش دوم از شما می پرسد. همچون درخواست توضیح و ارائه دلیل یا سوالات کلی تر و مربوط به کل جامعه و غیره پرسیده می شود. و در واقع بحثی در رابطه با موارد مطرح شده در بخش دوم خواهد بود. این بخش فرصتی است تا تمامی مهارت و توان گفتاری خود را به نمایش گذاشته و بالاترین نمره ممکن را کسب کنید. بخش سوم اسپیکینگ آیلتس 4 الی 5 دقیقه طول خواهد کشید.

پاسخ به 6 سوال بسیار مهم در آزمون اسپیکینگ آیلتس

1. آیا مکث کردن یا توقف در هنگام صحبت کردن در آزمون اسپیکینگ نمره را کاهش می دهد؟

بهتر است تلاش کنید تا جاییکه می‌توانید روان و بدون وقفه صحبت کنید. صحبت کردن بدون مکث و با حفظ آرامش بگونه‌ای که نشان دهد از صحبت کردن به زبان انگلیسی لذت می برید، در نمره شما تاثیر بسزایی دارد.

2. پاسخ ها باید بلند یا کوتاه باشند؟

باید پاسخ‌های خود را باید بسط و گسترش دهید و در بحث های دونفره باید از ممتحن بیشتر صحبت کنید. از جواب‌های کوتاه و مختصر پرهیز کنید.

3. چگونه باید به سوالات پاسخ داد؟

هم‌زمان با شنیدن، به سؤالات در دفترچه سؤال پاسخ دهید. پس از پایان آزمون شنیداری، ۱۰ دقیقه فرصت دارید که جواب‌ها را به پاسخ نامه منتقل کنید. هیچ گونه جوابی در دفترچه سؤال مورد ارزیابی قرار نخواهد گرفت پس مهم است که در زمان در نظر گرفته شده همه‌ی جواب‌ها را به پاسخ نامه منتقل کنید.

4. وقتی ایده یا نظری در مورد سوال ممتحن نداریم چکاری باید انجام دهیم؟

باید بدانید که که ممتحن به درست یا غلط بودن آنچه شما می‌گویید اهمیتی نمی‌دهد و برای او چگونه صحبت کردن شما مهم است. پس وقتی درباره سوال ممتحن ایده‌ای به ذهنتان نمیرسد می‌توانید بحث را به سمت و سوی موضوعی بکشانید که می‌توایند درباره آن صحبت کنید و توانایی خود در صحبت کردن به زبان انگلیسی را به ممتحن ثابت کنید. در این صورت ممکن است نمره Vocabulary را از دست بدهید (چون از موضوع مورد نظر ممتحن منحرف می‌شوید) ولی در عوض روانی و تسلط خود را به رخ می‌کشید.

5. آیا می توانیم از ممتحن درخواست کنیم سوال خود را تکرار کند؟

بله. در صورت لزوم از ممتحن بخواهید که سوالات را تکرار و با تصحیح کند. و دقت داشته باشید که اگر سوالی را متوجه نشدید هرگز پاسخ بی ربط به موضوع ندهید، بلکه اگر سوالی را متوجه نشدید از مصاحبه کننده بخواهید برای شما توضیح بیشتری بدهد. برای مثال:

Would you mind telling me what you exactly mean by …..

Would you explain the meaning of the word…….

Excuse me I didn’t quite get what you said would you repeat that……

6. آیا می توان پاسخ سوالات قابل پیش بینی را حفظ کرد؟

از حفظ کردن پاسخ‌های از قبل آماده خودداری کنید. ممتحن به راحتی به این موضوع پی برده و سوال را عوض می‌کند.

 

اما برای تقویت مهارت اسپیکینگ آیلتس، منابع بسیار خوب و مناسبی در سایت بزرگ آیلتس مترز موجود می باشد اما هم اکنون قصد داریم تا پکیج اختصاصی آزمون اسپیکینگ آیلتس را به شما زبان آموزان عزیز معرفی کنیم. شایان ذکر است، در این بسته آموزش 15 کتاب از بخش منابع ویژه سایت آیلتس مترز به همراه مجموعه ویدیوی IELTS With Jay که همگی از سایت‌های معتبر خارجی خریداری‌شده، توسط کارشناسان ما انتخاب و ارائه‌شده است. همچنین این کتاب‌ها در 3 بخش Strategies, Samples, Vocabulary and Grammar دسته‌بندی‌شده است تا تمام نیازهای شما برای موفقیت در آزمون اسپیکینگ آیلتس را تأمین کند.

پکیج موفقیت در آزمون اسپیکینگ آیلتس مترز IELTSMatters Speaking Success Package

 

برای آشنایی بیشتر با آزمون اسپیکینگ آیلتس می توانید ویدیو زیر را ملاحظه بفرمایید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات 1 / 5. تعداد امتیازات: 1

بهترین و پرفروش ترین کتاب های سایت آمازون
بهترین و پرفروش ترین کتاب های سایت آمازون

Written by Ahmad Jahangardi

He as a CEO and supervisor at IELTSMatters Official got his M.A degree in English Teaching. He is both an English teacher and IELTS instructor

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا