Grammar

چرا گرامر برای یادگیری زبان انگلیسی اهمیت دارد؟

در این مقاله تلاش خواهیم کرد تا اهمیت یادگیری گرامر در زبان انگلیسی و همچنین روش های صحیح یادگیری گرامر را باهم بررسی کنیم.

مقدمه

یکی از سوالاتی که بیشتر زبان آموزان میپرسند این است که آیا گرامر مهم است؟ و اینکه اصلا چرا باید گرامر را یاد بگیریم؟ و دقیقا چه ضرورتی برای یادگیری گرامر وجود دارد؟ در کل گفتمان‌های فراوان و پیوسته‌ای در رابطه با اهمیت گرامر در زبان انگلیسی مطرح می­شود. برخی می گویند که خواندن گرامر تنها از دست دادن زمان است. دیگران می­گویند که نخست بایستی اصول اولیه را آموخت. برای پاسخ به این سوالات، ساختن خانه ای از چوب، بدون میخ، پیچ یا چسب را تصور کنید. سازه ها چطور می توانند کنار هم قرار بگیرند؟ قطعا نمی توانند! تمام قطعات از هم می پاشند. چنین وضعیتی زمانی اتفاق می افتد که بخواهید بدون داشتن دانش درستی از گرامر، زبان انگلیسی صحبت کنید. هر جمله فقط مجموعه ای از کلمات خواهد بود! گرامر زبان انگلیسی یکی از مهم ترین عناصر مطالعه زبان است. متاسفانه، می تواند یکی از پیچیده ترین و سخت ترین قسمت های یادگیری هم باشد. در این مقاله، تلاش خواهیم کرد تا به شما بگوییم چرا گرامر زبان انگلیسی در شرایط مختلف مهم است و همچنین سعی خواهیم کرد نحوه مطالعه صحیح گرامر را به شما زبان آموزان عزیز بیاموزیم.

گرامر زبان انگلیسی تا چه حد می تواند در زندگی ما تاثیر داشته باشد؟

گرامر صحیح، کلید اصلی روان، سلیس و با اعتماد به نفس صحبت کردن به زبان انگلیسی است. دانستن گرامر زبان انگلیسی به شما کمک می کند از خطاهایی که باعث می شود جملات شما به نظر بومیان انگلیسی زبان عجیب و غیرقابل فهم به نظر برسد، جلوگیری کنید.

اما شرایط خاصی وجود دارد که گرامر زبان انگلیسی در آن ها بسیار مهم است. برای مثال، اگر قرار است در یک کشور انگلیسی زبان مصاحبه کاری داشته باشید، کیفیت نگارش و مکالمه شما به زبان انگلیسی برای کارفرما مهم است. در واقع، در نظرسنجی اخیر که از کارکنان استخدام در انگلستان به عمل آمده، 50 درصد آن ها گفتند غلط های املایی و گرامر غلط بزرگترین و مهم ترین دلیل قبول نکردن کارجویان است.

گرامر درست نه تنها نشان دهنده مهارت های زبان انگلیسی شماست، بلکه نشان می دهد شما سختکوش هستید و به جزئیات توجه می کنید. اگر می خواهید در یک کشور خارجی تحصیل کنید هم این مسئله به یک اندازه مهم است. کالج ها و دانشگاه ها تمایل دارند انگلیسی آکادمیک شما را ارزیابی کنند و این ارزیابی تا حد بسیار زیادی بر پایه دانش شما از گرامر زبان انگلیسی است.

گرامر در زندگی روزانه و اجتماعی شما هم بسیار مهم است. آیا می دانید مردم در شبکه های اجتماعی 14 درصد کمتر تمایل دارند با کسی صحبت کنند که از گرامر ضعیف استفاده می کند؟ به علاوه، وقتی افراد جدیدی را ملاقات می کنید یا از مکان های جدید بازدید می کنید، آخرین چیزی که می خواهید این است که کسی حرف شما را نفهمد، یا بد بفهمد! برای اینکه از ابهام و کج فهمی دوستان پیشگیری کنید، یا حتی بتوانید راحت تر غذایی را که دوست دارید سفارش بدهید، باید دانش کافی داشته باشید و بدانید چطور ساختار کلمات و جملات را به درستی بسازید.

با تمام حرف هایی که گفته شد، یادتان باشد در بعضی شرایط و موقعیت ها، مشکلی نیست اگر راحت تر صحبت کنید و خیلی در قید و بند گرامر درست نباشید. وقتی به دوستی پیام می دهید، می توانید راحت باشید و از زبان عامیانه و ساده استفاده کنید. صحبت کردن به صورت آنلاین راهی عالی برای ارتباط برقرار کردن با بومیان انگلیسی زبان و دیگر زبان آموزان انگلیسی است و می توانید در محیطی دوستانه و بدون استرس با دیگران در ارتباط باشید و زبان انگلیسی خود را تقویت کنید.

برای یادگیری هرچه بهتر گرامر در زبان انگلیسی چه کاری باید انجام دهیم؟

همانطور که تا الان متوجه شدید، گرامر زبان انگلیسی برای مردم به دلایل مختلفی مهم است. اگر برای سفر به آمریکا گرامر مقدماتی یاد بگیرید، در مقایسه با کسی که برای ادامه تحصیل در یک کشور انگلیسی زبان اقدام می کند، نیازهای متفاوتی خواهید داشت.

بنابراین چطور باید روی یادگیری حوزه ای از گرامر تمرکز کنید که بیشتر برایتان مهم است؟ کارتان را با جمع آوری منابع باکیفیت و جامع شروع کنید تا بتوانید یادگیری را محدود کنید. برای مثال می توانید از منابع زیر استفاده کنید:

کتاب های زیادی در سایت آیلتس مترز جهت تقویت گرامر ارائه شده است که یکی از آن ها کتاب “Collins Easy  Learning Grammar and Punctuation”  می باشد. این کتاب فهرستی دارد که به خوبی سازماندهی شده است و به راحتی می توانید موضوعاتی را انتخاب کنید که برای شما ناآشنا هستند. اگر افعال معین(modal verbs) را می شناسید اما زمان حال کامل استمراری را بلد نیستید می توانید به قسمت مربوطه مراجعه کنید.

این کتاب مثال های واضحی دارد که به شما یاد می دهد چطور و چرا باید از مبحث خاصی در گرامر استفاده کنید. بنابراین می توانید هر زمان که لازم بود، از دستور زبان انگلیسی به راحتی و با اعتماد به نفس استفاده کنید.

هنگام خواندن گرامر با منابع معتبر و باارزش، دفتری همراهتان داشته باشید تا ایده ها و نکات کلیدی گرامر را یادداشت کنید، بنابراین می توانید هر زمان که لازم بود برگردید و نکات را مرور کنید. در ابتدای هر هفته، مبحث جدیدی را انتخاب کنید و خودتان را به چالش بکشید تا مثال های مرتبط با آن مبحث را در زندگی واقعی پیدا کنید. این کار به شما کمک می کند روند پیشرفتتان را بررسی کنید و روی مفاهیم گرامری که برای شما مهم تر است تمرکز داشته باشید.

همچنین می توانید نکات گرامری پیچیده را که در زبان انگلیسی می خوانید یا می شنوید یادداشت کنید. وقتی خودتان را در رسانه های انگلیسی زبان غرق می کنید، متوجه می شوید که بعضی عبارات و ساختارها را بارها و بارها می شنوید. این ساختارها، مفاهیم مهم گرامری هستند که روزانه با آن ها سر و کار دارید و اگر تا امروز به آن ها دقت نکردید یا متوجه آن ها نشدید، باید بیشتر روی آن ها تمرکز کنید.

اگر دوستان انگلیسی زبان دارید، نترسید و از آن ها بخواهید به شما کمک کنند. اغلب مردم نمی خواهند اشتباهات شما را تصحیح کنند چون فکر می کنند با این کار ممکن است شما ناراحت شوید. به دوستانتان بگویید از این کار استقبال می کنید و اگر محترمانه ایرادات شما را اصلاح کنند، به یادگیری شما کمک کرده اند. همچنین به آن ها یادآوری کنید این کار به شما کمک می کند بتوانید از روش های دیگری برای صحبت کردن استفاده کنید. یک دوست خوب، صبور و مشوق است، چون حتی بومیان انگلیسی زبان هم می دانند گرامر زبان انگلیسی تا چه حد می تواند پیچیده باشد.

برای یادگیری گرامر روزانه تمرین کنید

اگر می‌خواهید انگلیسی را بیاموزید، می‌بایست قواعد آن را فرا بگیرید. اما بعضی از یاگیرندگان به حد بسیار زیادی بر این قواعد متمرکز می‌شوند و آن قدر از اشتباه کردن می‌هراسند که از تلاش برای مکالمه‌ی انگلیسی می‌ترسند. اجازه ندهید که این اتفاق برای شما هم بیفتد.

به مسیر هر روزتان تا محل کار یا مدرسه فکر کنید. آنقدر راه را خوب می‌شناسید که برای رسیدن به آن‌جا به استفاده از علائم فکر نمی‌کنید. محدود سرعت را می‌دانید. می‌دانید که باید چرخش به راست کنید و سپس به چپ بپیچید. دیگر به هر چرخش کوچکی فکر نمی‌کنید. بعضی از مردم می‌گویند: «چشم بسته هم می‌توانم به آن‌جا برسم.»

تمرین روزانه‌ی انگلیسی تا حدی شبیه همان مسیر روزمره است. قادر خواهید بود که قواعد گرامری را بدون تفکر درباره‌ی آن به کار ببندید. اغلب متکلمین بومی به ندرت قواعد گرامری را به‌خاطر می‌آورند. اگر از گوینده‌ای بومی درباره‌ی مطلبی گرامری سؤال بپرسید، ممکن است پاسخ دهد: «علتش را نمی‌توانم بگویم. فقط می‌دانم که به نظر صحیح یا غلط می‌رسد. وقتی هر روز انگلیسی را می‌خوانید یا به آن گوش می‌دهید، مغز خود را تمرین می‌دهید تا قواعد را برای صحیح به‌نظر رسیدن ساختار زبان برایتان بکار ببرید. البته که باید در ابتدا قواعد گرامری را فرا بگیرید، اما ما تمرین زیاد، به خاطر سپردن چگونگی استفاده از آن‌ها راحت‌تر خواهد بود.

 

نکته پایانی

گرامر سیستمی است که یک زبان را سازمان می‌دهد. قواعد گرامری مانند چراغ‌های راهنمایی و قوانین جاده‌ای هستند. علائم و قوانین ترافیکی باعث در حرکت بودن ماشین‌ها بدون تصادف به سمت مقصدشان هستند. در مورد زبان نیز، گرامر ما را در مسیر درست به سمت مقصدمان که همان ازتباط واضح است، نگاه می‌دارد.

امکان اجتناب از آن وجود ندارد. اگر می‌خواهید انگلیسی را بیاموزید، می‌بایست قواعد آن را فرا بگیرید. اما بعضی از یاگیرندگان به حد بسیار زیادی بر این قواعد متمرکز می‌شوند و آن قدر از اشتباه کردن می‌هراسند که از تلاش برای مکالمه‌ی انگلیسی می‌ترسند. اجازه ندهید که این اتفاق برای شما هم بیفتد.

 

در مقاله بعدی تلاش خواهیم کرد تا اهمیت گرامر در آزمون آیلتس را نیز برای شما عزیزان بررسی کنیم. با ما همراه باشد……

معرفی منابع مرتبط

اما اگر احساس می کنید به منابع بیشتری برای یادگیری گرامر احتیاج دارید، سایت بزرگ آیلتس مترز این امکان را برای شما فراهم کرده است و هم اکنون می توانید کتاب های زیر را در این زمینه از سایت بزرگ آیلتس مترز مطالعه کنید:

  1. کتاب Cambridge Grammar and Vocabulary for IEL
  2. TS Advanced
  3. کتاب English Grammar 100 Tragically Common Mistakes
  4.  کتابFundamentals Of English Grammar
  5.  مجموعه Oxford English Grammar Course
  6. کتاب Common English Mistakes By Rachel Mitchell
  7.  کتاب Correct Your English Errors
  8. کتاب Cambridge Grammar of English, A Comprehensive Guide
  9.  کتاب 100 اشکال رایج در رایتینگ، Writing Mistakes 100

 مشاهده ویدیو

همچنین در همین رابطه پیشنهاد می کنیم ویدیوی آموزشی زیر را مشاهده بفرمایید:

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

بهترین و پرفروش ترین کتاب های سایت آمازون
بهترین و پرفروش ترین کتاب های سایت آمازون

Written by Ahmad Jahangardi

He as a CEO and supervisor at IELTSMatters Official got his M.A degree in English Teaching. He is both an English teacher and IELTS instructor

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا