همه

با اتفاقات غیر منتظره در آزمون آیلتس چگونه رو به رو شویم!

در این مقاله قصد داریم شما زبان آموزان عزیز را با نگرانی های معمول آزمون آیلتس و راهکار عملی کاهش استرس و نگرانی آزمون آیلتس، آشنا کنیم.

مقدمه

آزمون آیلتس مانند هر آزمونی دیگر با ترس و نگرانی همراه است. عدم آشنایی با بخش های مختلف، شکه شدن هنگام مواجهه با سوالات جدید و … همه از تمرکز شما کاسته و عملکرد شما را ضعیف میسازند.

هیچ کس از آزمون خوشش نمی‌آید. امتحان، نگرانی و اضطراب را به‌دنبال دارد و دانشجویانی که خود را دست کم می‌گیرند، بیش‌تر از بقیه از این موضوع ضربه میخورند. نگرانی های مربوط به آیلتس حتی گاهی تا حدی پیش می‌روند که داوطلب آیلتس تمرکز خود را کامل از دست می‌دهد و دیگر نمی‌تواند فکر کند.

شاید بخش هایی از آزمون آیلتس برایتان گنگ باشد و درک نکردن مفهوم آنها، شما را نگران کند. اگر ناآشنایی با بخش های آیلتس برطرف شود، دیگر نگرانی و ترس از آزمون معنایی ندارد. در ادامه به شرح شش موردی می‌پردازیم که بیش‌تر داوطلبان آیلتس نگران‌شان هستند.

اگر جواب سوالی را در listening آیلتس جا بیاندازم چه‌کار کنم؟

این ترس و نگرانی مربوط به از دست رفتن تمرکز است. بیش‌تر داوطلبان می‌ترسند جواب به گوش‌شان نخورد یا نتوانند با سرعت listening پیش بروند و گفته‌ها را دنبال کنند.

راه‌حل این مشکل تمرین زیاد است. تمرین هم اعتماد به نفس شما را بالا می‌برد و هم به شما آموزش می‌دهد چطور اگر سوالی را جا انداختید، آن را فراموش کرده و روی بقیه سوالات تمرکز کنید.

فراموش نکنید یکی از مهمترین راهبردهای مهارت listening آیلتس پیش‌خوانی سوالات است.

ممکن است زمان کم بیاورم؟

اکثر داوطلبان به بخش reading و نوشتن مقاله‌ی آیلتس که می‌رسند، کنترل زمان را از دست داده و بعد اضطراب شدیدی می‌گیرند. هرگز نباید خواندن یک متن یا نوشتن متن اول آیلتس بیش‌تر وقت شما را بگیرد. یکی از روش های حل این مشکل تقسیم بندی زمان در همان ابتدای کار است.

 

حواستان باشد به این روش پایبند بمانید. مثلا اگر سوالی در متن اول reading بی‌پاسخ ماند، وقت زیادی برای پیدا کردن جواب آن تلف نکرده و به سراغ متن بعدی بروید. هنگام نوشتن از ایده هایی که انتخاب کرده‌اید، کمک گرفته و با وسواس به دنبال کلمات نگردید.

نمی‌دانم درباره‌ی چه چیزی بنویسم؟ ترس از کم آوردن ایده تمرکز شما را از بین برده و مانند سدی مانع نوشتن شما می‌شود.

باید مقاله های مختلفی بخوانید تا هم با نحوه‎ی نگارش و هم با موضوعات و ایده های مختلف آیلتس آشنا شوید. به یاد داشته باشید، منابع اطلاعاتی که شما می‌نویسید اهمیتی نداشته و هدف طرز نوشتن شماست. البته مقاله‌ی آیلتس شما باید انسجام معنایی داشته و رابطه‌ای منطقی را دنبال کند.

اگر هنگام مصاحبه چیز اشتباهی بگویم چه می‌شود؟

گاهی داوطلبان آیلتس نگران این هستند شاید موضوعی که درباره‌اش صحبت میکنند درست نباشد. برخلاف انتظار بیش‌تر افراد، نظرات درست و غلط وجود ندارد. همین که داوطلبان آیلتس نظر خود را با استدلال بیان کنند و صحبت‌شان معنی‌دار باشد، کافی است.

اگر هنگام مصاحبه حرف برای گفتن کم‌آورم چه؟

مواجهه با مصاحبه‌کننده آیلتس خود ممکن است برای داوطلبان نگرانی بوجود آورد. همچنین زمان کمی که برای فکر کردن در مصاحبه وجود دارد نیز مسئله‌ی دیگری است.

 

برای حل این مشکل باید اعتماد به نفس خود را بالا ببرید، از مصاحبه کننده نترسید و با آرامش به سوالات پاسخ دهید.

علاوه بر این، هنگام آماده‌سازی خود برای آزمون آیلتس می‌توانید موضوعات مختلفی که در آزمون های آیلتس پرسیده می‌شوند را تمرین کنید. پس از مدتی روند صحبت کردن درباره‌ی موضوع های مختلف را یاد خواهید گرفت.

دوربین از من فیلم می‌گیرد.

برخی از داوطلبان آیلتس نگران ضبط شدن مصاحبه‌شان هستند. باید بدانید این فیلم‌ها برای ارزیابی مصاحبه‌کننده ها بوده و تنها زمانی عملکرد شما را در آن بررسی میکنند که شما به نمره‌ی مصاحبه‌تان اعتراض کنید. (در اکثر آزمون ها فقط صدا ضبط می شوند و فیلم برداری انجام نمی شود.)

در پایان باید بگویم که همه‌ی ما به خاطر انسان بودن‌مان با ترس های عجیب و غریبی مواجه می‌شویم.

تنها باید مراقب باشیم، احساسات غیر منطقی جلوی موفقیتمان را نگیرند.

در آزمون اسپیکینگ نمی توانم زیاد صحبت کنم!

مصاحبه کننده آیلتس هر آنچه که می‌شنود، ارزیابی می‌کند و شما باید توانایی زبانی خود را در فرصتی که به شما داده شده، به خوبی نشان دهید. گاهی داوطلبان با وجود مهارت خوبشان در صحبت کردن، به نمره‌ی دلخواهشان نمی‌رسند چرا که به اندازه کافی شایستگی خود را نشان نداده‌اند.

در کنار پرهیز از کم‌گویی نکته بعدی را نیز در نظر داشته باشید.

بیش از اندازه گفتن

باید به خاطر داشته باشید که مصاحبه کننده آیلتس مجموعه‌ای از سوالات را آماده کرده تا از شما بپرسد پس به او فرصت طرح پرسش هایش را بدهید. صحبت خود را خیلی طولانی و مانند تک سخن‌گویی (مونولوگ)، بیان نکنید. (البته مصاحبه کننده ها جلوی جواب های خیلی طولانی را می گیرند.) همانطور که پیش‌تر بیان کردم، یکی از بخش های گفت‌وگو، گوش دادن است. در غیر این صورت مکالمه‌ی شما به این صورت خواهد بود: جواب … جواب … جواب …

این گونه مصاحبه مهارت شما را در مکالمه نشان نمی‌دهد و حتی از نمره‌ی شما می‌کاهد. علاوه بر این پاسخ طولانی شما را از محور اصلی سوال به حاشیه می‌کشاند. چقدر میتوان درباره‌ی علاقه‌ی خود به سینما صحبت کرد، قبل از اینکه بحث خسته کننده شود؟

فکر کردن به واژه‌ها و عبارات مختلف به جای روان صحبت کردن

مکالمه‌ای معمولی را در نظر بگیرید، اگر به جای تمرکز به پاسخ هر سوال زمان زیادی را صرف کنید تا واژگان و دستور های مختلف زبانی در صحبتتان باشد، گفت‌وگویی طبیعی نخواهید داشت.

آرام و خوشحال باشید.

حتی اگر احمقانه به نظر می رسد ولی با ایمان داشتن به خودتان می توانید امتیاز خوبی را در آزمون آیلتس کسب کنید و این نکته ای است که اکثر افرادی که موفق به دریافت امتیاز بالا در آزمون شده اند، آنرا دنبال کرده اند. زمانیکه شما واقعاً خودتان را قبول دارید، دربارۀ آزمون هیجان زده هستید زیرا می دانید که از عهدۀ آن به-خوبی برمی آیید.

برای داشتن آرامش ذهنی باید دربارۀ آزمون، مثبت فکر کنید و بدانید که با صرف زمان می توانید آزمون آیلتس را به طور کامل درک کنید. روز قبل از آزمون حتماً مرکز آزمون را ببینید زیرا در اینصورت شما می دانید که چگونه به آنجا بروید و ترافیک راه چگونه است.

اگر شما پایبند برنامۀ مطالعاتی خود هستید و منبع موثقی را برای آمادگی این آزمون پیدا کرده اید، در راهی قرار گرفته اید که شما را به سوی موفقیت می کشاند.

مرکز تخصصی آیلتس مترز در طی سال های گذشته تلاش داشته تا بهترین منابع را برای شرکت در آزمون آیلتس به شما زبان آموزان عزیز ارائه دهد. شما عزیزان می توانید با مراجعه به سایت ما به آدرس IELTSMatters.com و پیج اینستاگرام به آدرس @ielts_matters از جدید ترین کتاب ها و آموزش های آنلاین مطلع شوید.

مشاهده ویدیو:

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

بهترین و پرفروش ترین کتاب های سایت آمازون
بهترین و پرفروش ترین کتاب های سایت آمازون

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا